In dit stuk besteed ik aandacht aan het vervangen en afstellen van de riemen van de Ducati. Ik moet er wel even bij vermelden dat het "sonische" gedeelte hoofdzakelijk ter ere komt van Jan Boorsma uit Groningen die me op dit onderwerp attent maakte en er zelfs verder mee is dan ik zelf.
Het sonische gedeelte omvat het afstellen van de juiste riemspanning middels het meten van de frequentie van de gespannen riem met een microphone en een PC laptop. Hiervoor heb je een gratis programmatje nodig (cbmtool) welke je kunt vinden op de volgende link: Links: www.kchall.plus.com
Het vervangen van de riemen zelf is eigenlijk niet zo moeilijk.
Voorbereidend werk is als volgt:
De riemen liggen nu "bloot" en draai je de krukas zodanig door dat het markering streepje van de centrale aandrijving tegenover het streepje op het carter staat
Door nu de moeren van de stel pulleys te lossen komen de riemen slap te hangen en kunnen ze een voor een verwijderd worden.
Het monteren van de nieuwe riemen gaat in omgekeerde volgorde, d.w.z. de achterste riem eerst. Het is mijn ervaring dat het monteren makkelijk gaat met de spanrollen helemaal verwijderd.
De achterste riem, degene die de staande cilinder bediend, moet worden gemonteerd terwijl de inkepingen op de twee nokkenas wiel (die aan de cilinderkop zitten) gelijk staan met de verticale inkepingen op de behuizing. (V) Bij het monteren begin je bij de centrale aandrijfpulley en leg je vervolgens de riem over de achterste (linkse) pulley terwijl het streepje van die pulley (nokkenwiel) op de juiste positie blijft staan. Let er wel op dat de riem min of meer strak loopt vanaf de centrale pulley, over de geleiderol naar het achterste nokkenwiel. Vervolgens komt de lastige, namelijk de voorste pulley. Deze pulley moet op zijn markering worden gehouden tegen de veerdruk in van de nokkenas. Dat vergt wat handigheid. Houd constant een beetje druk op de riem om te voorkomen dat hij over een van de getande pulleys heen schiet (meestal de centrale aandrijfpulley). Eenmaal met de riem op zijn plek de spanrol terug monteren.
De tweede riem, de voorste, bediend de horizontale cilinder en die wordt gemonteerd met de nokkenwielen streepjes op de horizontale streepjes. (hier afgebeeld)
De werkwijze is het zelfde en gaat makkelijker omdat de nokkenaswielen geen druk van de nokkenas hebben dus die ligt er zo op.
Span eerst de riemen voor zodanig dat je met je vinger de riem tussen de nokkenwielen net tegen de rand aan de bovenkant kunt drukken zonder al t e veel kracht.
Nu komt het "high tech" gedeelte.
CBMTOOL window
GOLDWAVE window 1
Engelse tekst:
Step by step guide to tensioning water cooled Ducati cam belts
1. Remove cam belt covers, these are usually plastic and can be a bit fiddly so be careful. Note: You may need to remove fairing and or the tank to gain proper access.
2. Remove the spark plug from both cylinders.
3. Turn the crankshaft until the horizontal piston is at Top Dead Centre (TDC). This is indicated when the dot on the cam belt drive pulley aligns with the mark on the clutch housing as shown in the picture below.
4. Select the bike from the Settings menu. This will select and load the correct target belt frequencies together with the appropriate instructions. If the desired bike is greyed out or not listed then I do not know the correct settings for that bike. Settings can be entered manually by selecting the custom option if needed.
5. Attach the microphone so that the microphone is pointing towards the horizontal belt flick location as shown in the following picture.
Please note that the way the microphone is attached plays a significant role in the repeatability of the measured frequency. Initially I tried attaching the microphone to the engine casings as shown in the next picture. This gave very erratic results making it impossible to correctly tension the belt. My advice is attach the microphone with the front\top pointing towards the belt; an elasticated luggage strap can provide a convenient fixing point.
6. Select microphone as the input device. To do this open Sounds and Audio Devices (Multimedia for Win98) in Control Panel. Select Volume (Square button for Win98) in the Sound Recording section of the Audio tab. Check Select in the microphone volume section, if there is no microphone section open Properties in the Options menu and check Microphone, click OK and check Select in the microphone volume section.
NOTE: Some systems have a microphone boost feature. To enable this select Advanced Controls from the Options menu. Now press the Advanced button in the microphone section and select Microphone boost.
7. Adjust microphone volume. If the volume is set too high there is a danger that that the results will be influenced by background noise such as traffic noise, dogs barking etc. The easiest way to set this is to set both master and microphone volume to full, click the Start Recording button, gently flick the belt using something like the end of a biro or pencil and see if you get a reading. If you do halve the volume and try again, repeat this process until the reading stops. When you find the point at which readings cease increase the volume to the second from last setting that gave a reading.
NOTE: I flick the belt by gently pushing the belt with something like the end of a biro I then pull the biro forward and let the belt slip off. I have found that this gives good repeatability. For best results try to be as consistent as you can.
8. Make sure the horizontal cylinder is selected then click the Start Recording button. REC should now be flashing in the Measured Value display box.
9. Gently flick the belt and wait for the resonant frequency to be displayed in the Measured Value display box. If in specification the measured value will display green otherwise the display will be red. Note: The default is to display the measured value for 1 second and then revert to back to record however the hold time may be changed from within the view menu.
10. If the measured value is incorrect tension or slacken the belt by loosening the tensioner fixing nut and adjust the belt tensioner by rotating either clockwise or anti-clockwise.
11. Tighten the tensioner fixing nut and repeat step 9. Copyright © Chris Hall 2007-2008 Page 4 27/02/2008
12. Click the Stop button and attach the microphone so that it is pointing towards the vertical cylinder flick position.
13. Turn the crankshaft a further 270o (135o on the timing belt drive pulley) until the vertical cylinder is at TDC.
14. Select vertical cylinder, click the Start Recording button and repeat steps 9 to 11.
15. Refit spark plugs and cam belt covers.
NOTE: As you use your bike it is normal for the belt tension to reduce. Tensioning the belt more frequently than recommended by Ducati is not necessary, for most bikes this is once a year or every 6000 miles. It is worth noting that Ducati have recently, as of 16/5/07, released revised belt tensioning guides which now include new and used belt tensions. For example for the 1000DS engine the new belt tension is 140Hz whereas the used belt tension is 100Hz.