Techniek - Panigale Race Demper
Overzicht:
December 2013 - Ik heb een tijdje zitten kijken naar de performance grafieken van de 1199. Als je die een paar hebt gezien dan blijkt dat de motor tussen de 6000 en de 7000 een redelijk deuk laat zien in het vermogen en koppel. Nu blijkt dat de motor ook redelijk warm word onder race omstandigheden. Veel mede ducatisten vervangen de dempers daarom voor de Termignoni's , Zards en Akrapovic's.
Dat is een redelijk kostelijke aangelegenheid als ik eerlijk mag zijn. (Minimaal €1100 voor termi slipons, €3000 voor een heel systeem) Dus tijd om eens wat onderzoek te doen naar alternatieven. Aanvankelijk was ik wel gecharmeerd van het Zard systeem. Dat is betrekkelijk makkelijk na te bouwen daar er iemand zo'n pijp wel wilde afstaan om na te laten maken. Maar dan moet je ook nog de dempers erbij kopen en zit je toch al gauw aan de €1500.
Dan toch maar liever de layout het oude systeem. De resultaten een beetje vergelijkend kwam het Akrapovic systeem als beste eruit. Maar hoe ziet dat systeem eruit? En is het makkelijk na te bouwen? Een andere overweging was dat er nu een behoorlijk aantal originele dempers te koop zijn voor weinig. Kun je daar niet wat mee doen? Dan heb je namelijk al een groot deel van het systeem.
Een persoon in de VS had zijn dempers open gemaakt en daar een groot aantal foto's van gemaakt. Het doel hier was eigenlijk alleen om meer geluid uit motor te krijgen alla de dragpipes van een Harley. Niet perse om vermogens winst te behalen. Maar omdat de eigenaar wel inzag dat een aanpassing van de dempers ook een re-mapping van de brandstof inhield bleek een aardige bijkomstigheid te zijn dat de motor een mooier vermogens verloop liet zien. Wat de persoon in kwestie had gedaan was de katalysator eruit halen en de DB killer aan het einde verwijderen.
Overigens een aardige anekdote. Een Australische persoon had de race uitlaat van het Amerikaanse Austin Racing aangeschaft. BAKKEN met HERRIE. (Nagenoeg geen dempers!) maar weinig verbetering in de performance zelfs niet na tunen. Athans niet naar de opgegeven waarde van Austin Racing.
Ik was eigenlijk op zoek naar de layout van het Akrapovics systeem maar daar was, op het moment van typen, nog niet echt aan te komen. Wel vond ik de Termignoni race dempers opengewerkt. Ook een artikel over deze dempers gaven wat meer inzicht. En ik vermoed dat de akra's niet wezenlijk veel anders zijn qua contructie.
In de Termi race dempers zie je twee geperforeerde roestvrijstalen pijpen paralel lopen van voor naar achteren ($ 15) . Vooraan de demper (zoals ie op de motor zit) zie je een 180 bocht zitten die de twee pijpen met elkaar verbind. (30$) Dat is eigenlijk makkelijk na te maken en kost weinig. Dan blijft nog wel het aansluiten van de pijpen op enerzijds het uitlaatgat en inlaat gat.
Het lijkt er sterk op dat de achterzijde van de demper uit een gefrees stuk aluminium bestaat wat ik ook ergens gelezen heb. Ook dat is niet super duur plus minus $50 per stuk.
Met al het lassen erbij kom je eigenlijk op ongeveer $200,- dus zo'n €165,- Moet je wel een reserve setje originele dempers kopen voor om en nabij €200/250,- Al met al moet je dan op €415 uitkomen.
Komt er nog wel de remapping bij. Nou wil het toeval dat volgens mij de PCV voor de desmosedici nagenoeg hetzelfde is als voor de 1199 en die heb ik nog een liggen. Dus over een aantal maanden ga ik hier eens mee aan de slag.....Eerst nog wat meer uitzoeken en hopenlijk een opengewerkte Akra te vinden.
Overigens hier is een adres in de UK voor goede uitlaat onderdelen: