HQracing

Carbon demper restaureren

In dit project laat ik zien hoe je van een oude carbon demper de functie weer als nieuw kunt maken.

Ik had na een valpartij een defecte demper overgehouden. In het verleden heb ik de dempers al eens voorzien van een extra laagje carbon maar nu was het tijd om twee nieuwe hulzen te monteren en de dempingswol te vernieuwen.

De demper in kwestie bestaat uit een carbon huls van 40 cm lang en 96 mm binnendiameter. Nieuwe hulzen heb ik na langzoeken gevonden in de UK waar ze ongeveer € 35,- per stuk kosten. Ik heb zitten overwegen ze zelf te maken maar dan zou ik aan materiaal kosten ook al gauw op € 25 uitkomen en misschien minder mooi. Ik laat dat even over mocht het nog eens adhoc nodig zijn.

Ad: De buizen komen bij pjengineering vandaan in de UK: www.pjengineering.co.uk

Werkwijze:

1. Potnagels uitboren aan weerzijden van de demper, en restant van potnagel door tikken naar binnen

boren 1demper 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deksel verwijderen door los te tikken.

demper 3demper 4demper 5

De huls eraf trekken. Verschillende fabrikanten werken met verschillende technieken t.a.v. de vulling. Meest uitgebreide variant is een staalwol omhulsel om de binnenste geperforeerde pijp, daarom heen witte dempingswol, en vervolgens een mat met aluminium reflectielaag om de "witte wol" ter bescherming van de carbon huls tegen hoge temperaturen. (Daarom heen uiteindelijk de carbon huls.)

Hieronder zie je op plaatje 2 hoe de wol er nog goed uitziet. Dat is meestal aan het uiteinde van de demper. Op plaatje 3 zie je de wol bij de ingang van de demper. Hier is de temperatuur hoger dus is de wol eerder weggebrand.

demper 6demper 7demper 8

De "kale" demper met het eindstuk er even op geschoven en nog wat restant staalwol.

demper 9

Hier de nieuwe carbon huls welke iets te lang is. Met een schilderstape-je een rand uitgezet om die vervolgens met de Dremel in te korten.

demper 10demper 11

Gaatjes boren in de huls terplaatse van de demper uiteinden. (5 mm), Gaatjes overnemen met filtstift en voorboren met 2 mm boor.

demper 12demper 13demper 14

Aanbrengen van de staalwol. Ik vond in een gereedschap zaak staalwol van diverse grootte voor € 4,50 (foto onder). Neem wel de meest grove staalwol. De staalwol beschermt de witte wol tegen de drukstoten van de gassen. Het hangt een beetje van de wol structuur af of je de staalwol erin wilt aanbrengen. Meeste wol is als het ware voorgenaaid en houdt zo zijn vorm.

Draai de staalwol strak om de pijp heen in een enkele baan dus niet dubbel, alleen ietsje laten overlappen. je kunt het eventueel vastzetten door wat borgdraad erom heen te wikkelen. Laat iets ruimte voor het eindstuk dat later weer op de buis moet worden geschoven bij eindmontage.

demper 16demper 15demper 17

Nu is het tijd voor het aanbrengen van de witte dempingswol. Goed in de kop laten vallen en strak erom heen trekken en vast zetten met borgdraad of een schilderstape-je. Dit is alleen om er voor te zorgen dat het niet afrolt terwijl je de carbon huls er nog op moet schuiven.

De lap wol is meestal iets te groot en je kunt de wol vooraf op maat knippen of eerst er om heen draaien en dan afsnijden met een gekarteld scherp mes. (Het liefst uit het keukenbestek blok, al moet ik dat altijd stiekem doen want moeder-de-vrouw vindt dat maar nix dat ik met het etensgerei in mijn "vieze" motor stroep zit te snijden, ook al is het schone witte wol!)

Dan ligt het aan de leverancier of die er een reflectie lapbij heeft geleverd of niet. Die vervolgens aanbrengen met de alufolie naar binnen, om de wol heen. (Onder rechtse foto)

demper 20demper 21demper 21

Dan de huls er over heen schuiven in een draaiende beweging. Let wel dat je met de wikkelrichting van de wol meedraait. Anders wil het niet zo goed en heb je kans dat de wol van zijn plaats komt. 2e plaatje: De wol steekt uit. Ik had de lap niet vooraf op maat gesneden en hier heb ik voor het afsnijden gekozen.

demper 22demper 23demper 23

Vervolgens eindstuk er weer op. Ik heb ditmaal nieuwe roestvrijstalen repen metaal gebruikt om het geheel weer met potnagels vast te zetten. De repen zijn het beste van 0,5 mm roestvrijstaal te maken maar 1 mm gaat ook goed. Ik gebruik aluminium 5 mm potnagels (lengte 10 mm) welke uitstekend voldoen. Je kunt ook stalen potnagels nemen maar nadeel is de grote kracht die je moet uitoefenen om ze netjes dicht te knijpen en ze boren veel rotter uit bij de volgende onderhoudsbeurt.

Vervolgens weer een eigen stickertje van Termignoni erop en voila ik kan er weer tegen aan. (Alleen nog de killers monteren....)

demper 24demper 25