Zo nu de motoren klaar staan, de voetsteunen klaar zijn is het maar weer eens tijd voor een volgend project. Ik zit al een tijdje te denken aan een overdekte aanhanger maar de prijzen van die dingen liegen er niet om (€4000,- a € 5000,-). Bovendien heb ik zelf natuurlijk mijn trouwe eigen gebouwde aanhanger.
Na wat filosoferen kwam ik tot de conclusie dat je dat toch het makkelijkste maakt met polyester. Bovendien kun je dan nog wat mooie aerodynamische vormen aan het bakkie meegeven. Dus maar weer eens achter de laptop gekropen om wat te tekenen.
Dan nog een pakkende naam. Ik zat wat te surfen op de NASA site en toen kwam ik op deze naam: Space Race Trailer, Space= ruimte; Race spreekt voor zich; Trailer idemdito en het bekt wel lekker....
Het ontwerp zal nooit geen excalibur worden zoals hieronder maar is wel weer een leuk projectje voor de zomer, naast het huis verven, grasmaaien, grasmaaier repareren, auto onderhoud en wat nogal niet meer.
Foto boven links: Dit heb ik nu dus, 12 jaar geleden zelf gebouwd rond een oude caravan as. Leeg gewicht 300 kg. Rechts: Kijk zo zal hij nooit worden natuurlijk. Daar zit verdorie geen recht stukje aan. Wel mooi gemaakt overigens. En kassa €14.000,-. Maar dat witte ding op de achtergrond komt wat dichter in de buurt van mijn ideeen. Na wat reken werk kwam ik voor een casco huif op €1000,-. Dan komt er nog wel hang en sluitwerk bij maar dat kun je zo duur maken als je zelf wilt. Al met al moet dit niet te duur gaan uitpakken. Verrek je zou zelfs een tentje aan de huif vast kunnen maken maar nu loop ik op de zaken vooruit. Al hoewel je zou dat nu al in het ontwerp moeten verwerken. Of nog een inklapbaar bedje in de trailer. Ideeen zat dus. Ik moet er wel voor zorgen dat de aanhanger in de buurt van de 350 kg blijft. 2 motoren is samen al 360 kg. Dan nog de reserve band mee en race spullen en voor jet het weet zit je op 750 kg. Dat is het maximum zonder dat de aanhanger gekeurd hoeft te worden.
Lijkt me ook wel leuk om eens overdekt te schuilen op de paddock als de regen weer met bakken naar beneden komt.......Afijn hier zie je een voorontwerp van de aanhanger:
Afmetingen: 2,83 x 1,76 x 1,70 (Lxbxh) eventueel met kantel dak en met 2 soorten deuren. Led verlichting en van onderen een aerodynamische wind geleiding.
Dit ontwerp is een beetje een combinatie van aanhangers die ik op internet voorbij zag komen. Gelijk maar even een leuk opdrukje verzonnen..
Nu is het wel zo dat in het ontwerp dat ik heb verzonnen ik een iets groter laadvloertje wil hebben dan wat mijn huidige aanhanger heeft (245 x 126 x 39). Er moeten namelijk 2 motoren in kunnen met wat reserve banden en gereedschap. Maar door wat extra steunen aan het stalen frame te lassen moet dat wel lukken.
Ik kon het niet laten om het ding even in 3D te schetsen (met 2 Desmosedici's erin!)
Hierboven was mijn eerste ontwerp.
Vervolgens heb ik nog wat verder zitten filosoferen:
Het maken van de huif bestaat uit het in elkaar timmeren van een bak cq. mal van glad meubelplaat. Via marktplaats kon ik 4 platen van 19 mm en 285 x 207cm op de kop tikken in Groningen. Leuk! Ja, tot ik ze ging ophalen...Ik had de paardentrailer van de buurman meegenomen. Zie ik de platen en denk ik o,o dat gaat niet lukken. En ja hoor de platen zijn veel te groot. Shit wat nu?
Gelukkig heb ik 2 huizen verderop nog een buurman met een 2 assige aanhanger, die maar gevraagd om te lenen. Dus weer naar Groningen... Blijken de platen redelijk breed te zijn met 207 cm. Nou ja moet kunnen met 10 cm oversteek aan weerszijden. Nu maar hopen dat ze niet gaan glijden want dan ligt de hele ringweg van Groningen er straks uit. Vast gezet met 4 spanbanden waarvan er een geknapt blijkt te zijn bij aankomst thuis! Tja en toen van de kar af. Dat ging dus niet alleen dus wederom buurman 1 maar even gevraagd te helpen.
Hier zie je vervolgens het zagen en opbouwen van de mal:
Dan de afronding op de hoeken. Die worden met rioleringsbuis (diameter 25 cm) gemaakt.
Die buis zaag ik in de lengte door zodat ik een perfecte 90 graden boog heb over de verschillende lengte van de huif. (h x b x d). Die bogen worden dus de afgeronde kanten van de huif. Mooiste is als dit allemaal naadloos in elkaar overgaat.
Daarvoor moeten de wanden ingefreesd worden tot de wanddikte van de buis. (6 mm) waarin de afrondingen vallen.
Het lastigste is waar er 3 holle stukken bij elkaar komen in een hoek. Waarschijnlijk vul ik dat op met klei voor een mooie bol vormige afwerking.
Ik ben ook al op zoek geweest naar de ronde LED verlichting voor achter op de huif. Die dingen zijn reteduur. Waarom? Ik heb geen idee want LED's kosten in principe geen drol? Kennelijk moet er vet betaald worden voor het ontwerp. Nu heb ik al wel de "perfecte" lampjes gevonden van Jokon (serie 735) maar die kosten met z'n vieren net zoveel als de hele huif in polyester!
Misschien toch nog maar een keer in China gaan neuzen binnenkort. Ik zag dat er ook een auto-onderdelen markt moet zijn in Shanghai dat kon wel eens interessant zijn.
Hierboven zie je de panelen al ingefreesd en in elkaar gezet.
Vervolgens de zwarte bochtstukken erin geplaatst. Probleempje is wel de aansluiting van drie bochten in een hoek. het vereiste wat denkwerk maar uiteindelijk komt er een vulmiddel overheen om een mooie bolle hoek te creeren. Waarschijnlijk met plasticine o.i.d. (klei). Bovendien sloten ze niet overal precies aan dus dat word opvullen met sliconenprut.
Overigens in een 3D programma (Cinema4D) kun je mooi ontwerpen. Met name de voorzijde voor het reserve wiel was lastig te visualiseren zonder plaatje.
Ik heb de reservewiel uitsparing toch iets versimpelt vergeleken met het 3D ontwerp. Ten eerste werd dat iets te ingewikkeld en leverde het niet veel meer extra ruimte op. Bovendien had ik daarvoor niet genoeg plaat meer over.
Na wat nauwkeurig meten ging de zaag wederom in de mal. Daarna de uitbouw er aan geconstrueerd.
In principe bestaat de aanhanger uit 5 delen. De wanden, het dak, de achterdeur en twee onderranden. Ik maak eerst de onderranden welke ervoor zorgen dat de bak als het ware afgerond is aan de onderzijde. Deze delen bevestig ik dan los onder aan de wanden. Voor de achterste rand moet ook een uitsparing voor de nummerplaat komen. Die maak ik door een bakje te maken van het restant spaanplaat en tijdelijk in de grote mal te plakken met siliconen kit.
Het waxen is klaar en nu kan het polyesteren beginnen. Ik ben nog wel bezig te verzinnen hoe ik een mooie rand op de wanden krijg waar het dak later op aansluit en waterdicht kan worden gemaakt.
Hieronder de eerste onderspoiler welke aan de onderkant van de aanhanger komt aan de achterzijde. Eerste witte coating dan lamineren. Het resultaat is redelijk. Waar ik minder tevreden over ben is de afronding op de punten. Bij de volgende spoiler ga ik toch wat klei aanbrengen in de mal. Deze spoiler zal ik dan maar afschuren en opvullen met laminaat net zolang tot ie rond is.
De aanhanger om 09:00 uur en de aanhanger om 10:00 uur. Klaar voor wat ontroesten en laswerk.
De stukken worden er aangelast en in de verf gezet en de vloerplaat op maat gezaagt en de 6 bevestigingsogen erin gefreesd voor het steunen van de motoren:
Wielkappen er op maken, oude bodemplaat in de carboleum en op de achtergrond de voorste vorm welke onder de kar komt.:
De voorste polyester vorm welke onderaan de kar komt heb ik anders gemaakt ten aanzien van de hoeken. Eerste bijgevuld met rode plasticine klei om direct een ronding te krijgen.
Hij past nog steeds om de kar heen....en de mal word weer schoongekrabd voor de laatste etape namelijk de huif zelf. Wel moeten er eerst weer 4 hoeken worden opgevuld met rode klei en een nieuwe waslaag worden ingesmeerd. Beste gereedschap een duim en een zilveren pollepel uit de keuken. (Niet tegen mijn vrouw zeggen!).
En dan kan het aanbrengen van de gelcoat beginnen. Tevens komen er 2 polycarbonaat licht panelen in het dak. Bedoeling is om die gelijk in de mal mee te lamineren.
Ik heb zitten dubben waar ik het eerst moest beginnen. Eerste de vloer of eerst de wanden? Ik besloot eerst de wanden te doen en daarna de vloer. De gelcoat blijft lang plakkerig en kan eigenlijk niet op worden gelopen. Maar er moeten wel twee lagen gelcoat in. Dus eerst de wanden en dan later de vloer. Ik heb al wel de lexaan plaatjes even ingesmeerd op de vloer. De lijmtangen houden de aluminium profielen op hun plek van het "deurkozijn".
Ook maak ik het geheel eerst uit een stuk. Het dak kan er dan later nog wel afgezaagt worden.
Intussen zijn we 2 weken verder. Er zitten nu 3 lagen in de mal. Ik heb de voorzijde losgemaakt om te kijken hoe sterk dat is. Er zit nog vrij veel beweging in de voorzijde dus er moeten minstens 4 lagen glasweefsel in. Echter ik wil het geheel niet te zwaar maken. Er zit nu al 120 kilo aan polyestermateriaal op! Een andere oplossing is om verstevigingsribben in te lamineren.
Dat heb ik wel gedaan aan de zijkanten in het vertikale vlak en 1 in het dak tegen het doorzakken. Daarvoor heb ik een kartonnen buis in de lengte verschillende keren doorgezaagd en die in de mal gelamineerd op verschillende plekken. Intussen blijken 4 lagen voldoende te zijn. De wanden zijn nu ongeveer 4 a 5 mm dik. Bovendien komt de hele onderkant natuurlijk vast te staan op de de trailer zelf dus daar komt ook nog stevigheid uit.
Ik heb intussen de voorzijde van binnen met gelcoat ingesmeerd aangelengd met 3% parafine als afwerking. Hierdoor is de gelcoat eigenlijk topcoat geworden. Doel van de parafine is dat de witte hars niet langer kleverig blijft na het uitharden.
Bovendien moet ik als laatste nog de wieldeksels maken die je hierboven wel in de gelcoat ziet zitten. Morgen gaat de glasweefsel er tegenaan. Tot slot moet dan alleen nog een oplossing voor de deur worden gevonden.
De wiel afdekplaten worden gemaakt in de hoofdmal:
Intussen zijn de houten maldelen verwijderd. Ik was wel benieuwd naar de hoeken hoe die zouden uitpakken met de klei. Het lijkt redelijk gelukt. Zal nog wel wat schuurwerk kosten maar de vorm is er. Wel is de bak redelijk flexibel. Nu ga ik er wel vanuit dat als die eenmaal vast zit aan de kar dat ie een stuk sterker zal zijn. Helaas had ik net te kort aan topcoating voor de binnenzijde. Verbruik ligt ongeveer op 1 ltr per 3 m2. Eerdaags de buren eens even charteren voor het tilwerk.....
Intussen is de hele huif los uit de mal wat erg makkelijk ging. Vervolgens de bak iets opgetils en de raampjes eruit gehaald en bij gesneden met de flex en daarna in de topcoating smeren.
Tijd om de bak eens op de aanhanger te zetten....met hulp van de buurmannen:
Het word al snel duidelijk dat de bak iets kleiner is dan de bodem waar hij op komt te staan. Maar dat kan makkelijk worden opgelost door iets van de voorkant van de bodem af te zagen en af te schuinen met de houtschaaf. De enigste manier om de huif alleen nog te lichten is met een krikje onder het dak. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat de bak er een keer af viel aan de achterkant maar dat kon ik gelukkig in me eentje nog weer fiksen.
De bak staat nu vast op de aanhanger. En de gaten zijn gezaagd voor de lichten.
Nu blijkt dat de wanden toch nog dikker zijn geworden dan ik dacht. Overigens kost elk gat een decoupeerzaagje!
Nu de afwerking van de lexaanplaten in het dak. Deze zijn toch iets beschadigd bij het lamineren. Ik heb besloten ze helemaal mat te schuren. Dan komt er nog steeds voldoende licht doorheen maar zie je de slechte plekken niet meer. Intussen is ook het bedrukkingsontwerp klaar.Het is eenbeetje een afgeleidde van de bedrukking zoals ze die op de MotoGP trailers gebruiken. Tijd om weer eens naar HongKong te gaan voor de bestickering.
Dan het schuren. Ik was begonnen met een vlakschuur machientje maar dat ging wel erg lang duren. Een kennis van mij had een bandschuurmachine die gewoon 20x zo snel werkt. Je moet wel oppassen dat je niet teveel wegschuurd. De na-afwerking is dan met de vlakschuurmachine.
De buitenkant word al aardig vlak. Onderkant moet nog op juiste hoogte worden afgesneden voor de spoilers onder.
Het einde nadert. De plastic doppen voor de velgen zijn er en de verf is er ook. Ik dacht dat die misschien iets te blauw zou uitpakken (Noordpool wit polyesterlak van de Ijssel) maar dat valt mee. Wat niet meevalt is de verf stofvrij aan te brengen. Ik ben begonnen met de deurtjes op de zolder van de schuur te rollen (35C! dat droogt snel!) maar ik moet nog zien of dat stof vrij blijft. Ze liggen plat. ik dacht dat de verf dan mooier zou uitvloeien na het rollen maar ze pikken ook meer stof op helaas.
En ander goed nieuws, de baas stuurt me weer naar HongKong dus de stickers kunnen ook gemaakt worden.
Intussen zit de verf erop. Dat was een kwestie van rollen. Uiteindelijk blijk ik veel minder verf nodig te hebben dan ik besteld had. ( 2 kg i.p.v. 4 kg) Gelukkig kan ik een pot omruilen voor grijze verf welke aan de onderzijde van de aanhanger geverfd word.
Wel zitten aan de achterzijde wat micro luchtbelletjes dus dat word nog een keer schuren en opnieuw lakken helaas. Vermoedelijk iets te dik erop gerold vermoed ik. Dat in combinatie met micro gaatjes in de polyester veroorzaakt luchtbellen in de verf a.g.v. het warm worden van de twee componenten verf. Hierdoor zet de lucht in het gaatje uit en vormt een belletje in de verf. Ik dacht eerst dat het stof was maar je kunt het bobbeltje indrukken.
Zo het is begin augustus en het project nadert zijn einde.
Vandaag de stickers aangebracht nadat ik de kar nog een keer voor de tweede keer heb geverfd. De grijze verf wil maar niet komen dus dan maar zonder.
Het aanbrengen van de grote zelfklevende sticker viel niet mee. Helaas een paar plooitjes erin maar van een afstandje zie je dat niet. Nu alleen nog een goede steun voor het reserve wiel maken en wat opbergbakken. Maar in principe is de kar nu eigenlijk wel af.
Overigens kreeg ik van een aandachtig lezer de vraag hoe de deuren bevestigd zitten. Daar heb ik doodgewone scharnieren voor gebruikt van de plaatselijke doe-het-zelf zaak en die met schroeven vast gezet. Ik heb in de deurtjes twee eikenhouten blokjes mee gelamineerd waar de schroeven zo in kunnen draaien. De slotjes heb ik een keer meegenomen uit Shanghaj voor €5,- per stuk met sleutel dus de boel kan ook op slot. Het mooie van de slotjes is dat ze helemaal vlak met de deur vallen wat de afwerking wel stijlvol maakt.