•  

    NIEUWS - 2015 (Laatste toevoeging: 17 September, 2017 )

    Inhoud:

    1. Webshop perikelen
    2. Pootje uitdraaien
    3. Ducati 1199 motor revisie (januari 2015)
    4. Ducati 1199 Lockstop
    5. Gejat en weer gevonden!
    6. Bouwen van de StrikerOne - Walt Siegl replica gebaseerd op de 900SSie
    7. Op pad naar General Sherman
    8. End of race season
    9. Polijstspul
       

    1. Webshop perikelen

    Gentleman she's back! Ik bedoel daarmee dus de webshop onder de knop SHOP. Ik heb nu een SSL verbinding gemaakt tussen de gebruiker en de webshop. Overigens is het adres van de webshop wel veranderd. Vroeger was het http://www.hqracing.nl/webwinkel nu is dat https://www.HqRacing.nl/WebShop.

    Het kan dus zijn dat als dit adres in je favorieten staat je een fout melding krijgt. Je moet dan even dit veranderen in je browseradres regel. (en misschien je cache geschiedenis)

    2. Pootje uitdraaien

    Ik zat te zoeken naar een vervanging voor het achtertandwiel van de 1199. En wat schetst mijn verbazing! Als ik een achtertandwiel krans met drager (bijv. van AFAM) en een moer en een aluminium tandwiel carrier wil kopen kost me dat € 386,-! Holy fuck!! Dat is dus echt veeeel te duur. (pootje uitdraaien)

    Ik heb contact opgenomen met de fabrikant die onderdelen maakt zoals in de webshop. Ik denk er nu toch sterk aan om een eigen lijn met tandwielen op te zetten voor de hele Ducati Superbike modellen serie. Voordeel is dat er maar 2 typen zijn namelijk de modellen met 5 rubberstoters en die met 6 rubberstoters.

    Je hoeft dan alleen maar 2 tandwieldragers in het assortiment te hebben en kunnen de tandkranzen op allebei passend zijn. Tevens heb je dan maar 2 sluitdragers nodig.

    Die prijs moet echt qua maakkosten voor minder dan de helft ook kunnen. Ik vermoed zelf dat ik dit voor €100,- kan aanbieden en dan ook nog van 7075T6 Aluminium voor de tandwielen en dan maak ik ook nog bescheiden winst....

    Ik heb dus eens een race tandwiel vergeleken met het originele achtertandwiel van de 1199 wat dat uitmaakt qua gewicht. (Overigens is alles gelijk vanaf de 1098!)

    Het totaal verschil is 1991 - 1434 = 557 gram. Als je dit in combinatie met een 520 race ketting oplegt loopt het verschil nog verder op. Ik dacht eerst dat het originele ducati opsluit deel lichter was dan de zwarte race versie maar dat was toch niet zo. De zwarte sluitplaat is toch nog 36 gram lichter terwijl die wel meer massiever is gefreesd. Maar het echte gewicht verschil zit hem in de drager en de tandwielkrans.

    Trouwens de bekende tandwiel producent JT komt dus ook gewoon uit Thailand....Weet ik gelijk wat de huidige winst marges ongeveer zijn. (Reken maar op dik 500%.)

    Intussen ook een ontwerpje gemaakt voor de kleuren.

    Tijd om maar eens even met de fabriek te bellen.....

    Foto boven: Links race versie met losse tandkrans, rechts originele stalen ducati versie.

    2. Ducati 1199 motor revisie

    Ik borduur in dit stukje een beetje voort op 2014. In november is het 1199 motorblok weggebracht voor een(race) inspectie. Maar daar bleken toch weer een paar kleinigheden aan de hand te zijn. De zuigers en cilinders waren al aan het slijten en worden dus vroegtijdig vervangen. Titanium drijfstangen worden gelijk gemonteerd en een lichtgewicht vliegwiel. Tja als je dan toch het blok open hebt liggen....Bedoeling is wel om dit seizoen zonder mankementen te kunnen rijden.

    Hopenlijk kan de boel eind januari weer worden ingebouwd.

    4. Ducati 1199 Lockstop

    Ook een leuk itempje dat ik tegen kwam op ebay.

    De lockstop:

    Kijk dat ga ik dus zelf even maken met de draaibank. Mijn stop is afgebroken onder het bewind van de vorige eigenaar op de onderste kroonplaat maar dit is wel een mooie oplossing. Wekt als een tierelier....

    5. GEJAT EN WEER GEVONDEN!

    DEEL 1:

    Febr 2015 - Terwijl ik voor zaken in het hele verre oosten zit, krijg ik bij aankomst aldaar een zeer verontrustend berichtje. Blijkt dat de 1098 van Rhett is gestolen door het tuig-van-de-richel terwijl de motor gestald stond bij Desmo Point In Nieuw-Balinge.

    Blijkt dat er in de nacht van 30 januari 2015 een inbraak is geweest in de loods van Joop Sangers in Nieuw-Balinge en dat alleen de 1098 is gestolen terwijl er nog een aantal andere motoren stonden geparkeerd. Het heeft er alle schijn van dat dit een voorop gezette inbraak is geweest gezien het feit dat alleen de 1098 is meegenomen en niet de andere motoren.

    Het kan niet anders zijn dat een eerdere bezoeker de motor heeft zien staan. Mede gezien het feit dat deze ook nog enigzins weggestopt stond achter een paar andere motoren. Ondanks de sneeuwval en de zichtbare wielsporen van de dievenbende is er nog geen spoor naar de daders.

     

     

    DEEL 2: Nadat de motor is gejat besloot ik voor Rhett een social media offensief te beginnen om de motor terug te vinden. Eerst op mijn eigen website, webshop, marktplaats, ebay en autoscout24 een GEJAT advertentie gezet en maar kijken wat daar van kom (nooit geschoten is altijd mis. Bovendien hadden de Flieks het zelfde aan de hand gehad twee jaar eerder en die fiets was ook terug gevonden.

    Na een week word ik gebeld dat er een soortgelijke motor in Den Haag word aangeboden. Bingo... Echter bij doorvragen blijkt de motor eerder te zijn aangeboden dan die van Rhett gejat was. Dus dat kon haar niet zijn. Rhett is intussen in zak en as want het is nog maar de vraag of de verzekering wat gaat uitkeren. Ftt, dikke € 8000,- pleitte.

    Een week later zit ik in Hong Kong.
    Krijg ik zondag s'avonds aldaar een mailtje van een jongen naar aanleiding van mij marktplaats advertentie dat hij en z'n kameraad vermoedelijk de gestolen race motor van Rhett hebben gevonden in een blauwe container in de buurt van Emmen. Jeemigdepeemig zou het echt waar zijn?


    Ik mail gelijk terug dat ze het beste Rhett zelf kunnen bellen want van daaruit doe ik natuurlijk niet veel.
    In spanning wacht ik af want degene die belt verteld dat de politie ook onderweg is naar de plaats van het delict. Dus het zou wel eens serieus waar kunnen zijn. Ik bel en sms Rhett ook gelijk om 22:00 dat het deze keer misschien wel de goede is en dat ie elk moment gebeld kan worden.


    De volgende morgen word ik aldaar wakker en krijg ik het VERHEUGENDE nieuws van Rhett z'n ega Yvonne via de whatsapp dat "ze" inderdaad is terug gevonden, iets gehavend is maar veilig in de bus terug naar huis staat.
    Ik weet niet of het dankzij alle berichten komt die ik heb geplaatst op menig verkoopsite en facebook maar het heeft er wel alle schijn van.
    Mocht iemand dit lezen en betrokken zijn geweest bij de reddingsactie dan wil ik die hier namens de feestcommissie van harte bedanken!


    6. Begin bouw StrikerOne - De Walt Siegl Replica (actief project!)

    Ik zat in februari met het idee te spelen dat ik eigenlijk weer eens een wegmotor zou moeten hebben. Al was het alleen maar om hier 2 dorpen verderop een keer in stijl naar het Ducati regio cafe in Norg te kunnen rijden. Anderzijds heb ik alleen de 1199 Panigale maar die is alleen voor het circuit zonder kenteken dus daar kan ik niet legaal mee op de weg. Ook niet echt leuk eigenlijk want 120 km/uur op een Pani is echt 3x niks met zo'n ding. Omdat ik op de weg ook NIET echt wil racen dacht ik eerst aan een toerbakje. Of een Cagiva Canyon of een Multistrada.

    Uiteindelijk kom ik elke keer weer op Ducati. Gek hè? Ik vond de Cagiva Canyon op basis van het 900SS blok eigenlijk ook best een aardig ding om te zien en er stonden er ook 2 te koop. Ik ben op zich wel gecharmeerd van de ouderwetse spaakwielen. Maar het liep even anders....

    Zit ik nog wat verder te surfen op Google naar "Ducati 900..." zo in het algemeen, zie ik INEENS iets waar ik gelijk volledig voor viel! Tja, met sommige dingen heb je dat gewoon. Het lijkt een beetje op de Paul Smart replica maar toch ook net weer niet.

    De "Walt Siegl Leggera" (WSM). .... Dit geproduceerde fietsje is een Cafe Racer pur sang ... en een van de mooiste die ik ooit gezien heb. Maar waarom eigenlijk? Nou, het fietsje is lekker minimalistisch. Geen extra gedoe en beter dan wat Ducati op de markt brengt met al dat overbodige plastic. Dus een beetje zoals de oude 900SS koningsasser eigenlijk.

    De Walt Siegl Leggera (a US$32.000 !!) is gebaseerd op het ombouwen van een standaard 900SS waarvan er zat te koop staan. Na wat rondbellen is het te adviseren om een 900 SS ie injectieblok te nemen. Ik ben het daar wel mee eens want ik heb de ballen verstand van carburateurs. Dus zoeken naar een 900SS ie en een gevonden voor €1898,30. (Er bleek nog € 1,70 aan munten onder het zadel te liggen!) Voordeel is dat nu gelijk in een keer alle cruciale onderdelen aanwezig zijn.

    Nog iets, na al die jaren van ongebreidelde PK drang ben ik eindelijk tot de conclusie gekomen dat daar toch geen eind aan komt. (en dus ook niet aan de financieele injecties die daar bij horen) Eigenlijk word het tijd om te 'downscalen' i.p.v. te 'upgraden'. Dus ik heb besloten dit project eens niet al te veel te gaan tunen maar meer voor de looks te gaan. T'is tenslotte een wegmotor (max. 130 km/uur) , geen racer....

    De originele kuip, tank en zitje zijn markplaats opgegaan evenals de carbon uitlaat dempers e.o.

    Dan moet het frame drastisch aangepast worden en er moet een nieuwe kuip, tank en zitje komen. Ik had Walt Siegl geraadpleegt maar die rekende voor het tank, zitje en kuip (vacuum kevlar weliswaar) alleen al €1900,- zonder import kosten. Moet ik nog eens even over denken wat ik daar mee ga doen.

    Misschien ook een andere achterschokbreker en een nieuw uitlaat systeem met de conus pijpen. Dan de boel laten stralen en in de satin zwart laten poedercoaten. Blok uit elkaar en nakijken en schoonmaken. Spuiten bij Pieter Hagenouw van PARC en klaar....

    Als het eens zo snel kon dan haal ik dat regio cafe in Norg dit jaar nog wel....

    Dus dit gekochte brikkie voor een prikkie......

    .....moet een van deze twee worden! Waarschijnlijk meer als de rechtse met de conus dempers.

    Lijkt me toch wel weer een leuk project...Ik kan het niet laten zie je wel...

     

    Maar hoe pak je dit aan? Gelukkig is er veel foto materiaal te vinden op het net. Met wat technische tekenprogramma's kom je al een heel eind. Lastigste is het frame maken zoals dit en dat het ook nog een beetje recht word. Dus ik maak eerst een stalen mal en dan het uiteindelijke frame. Veel originele delen worden gebruikt van de oude motor. Eigenlijk het enige wat anders is, is de tank, kuip en zitje. In principe mag het hele project niet meer gaan kosten dan €4000. (Inclusief de aanschaf van de originele 900SS ie)

    Schets voor een framemal:

    Ik heb intussen besloten maar even een extra pagina toe te voegen aan het TECHNIEK gedeelte waar je meer kunt lezen over dit project - de StrikerOne (hotlink).

    7. Op pad naar General Sherman

    Wederom kreeg ik dit jaar de opdracht van de baas om beroepsmatig af te reizen naar Los Angeles en daar 2 dagen te blijven. Tja met dat hete weer (36C +) was de keuze of met de huurauto op pad of met de 2x zo dure huurmotor . Omdat de baas ook nog wat daggeld meegeeft besloot ik toch maar weer lekker op de motor op pad te gaan. Tja zo vaak rij ik nou ook weer niet op de weg. Ook dit keer was het doel de dikste bomen (Sequoia Gigantica) ter wereld te gaan bezien. De beroemdse is de "General Sherman". Overigens staan er meer van die bekende figuren in het park "National Seqoia Forest" zoals General Grant e.d. Ik had vorig jaar dit ook al eens geprobeerd maar toen strandde ik in de sneeuw en ijspiste. (zie nieuws 2014)

    Aangezien het verhuur bedrijf pas om 10:00 open gaat besloot ik er toch al zo vroeg mogelijk te zijn om zo snel mogelijk op pad te kunnen. Ik had uitgerekend dat de heen reis toch zo'n 400 km moest zijn voornamelijk over saaie lange snelwegen. Alleen de laatste 50 km zou door de bergen gaan tot zo'n 3 km hoogte.

    Ik had me dit keer laten verleiden een Harley Heritage te huren. Ik had wel een europees model willen hebben maar dan liepen de kosten toch al snel weer op. Maar ik wilde met name een schermpje voor me hebben en een wat beter zadel dan vorig jaar. Helaas zou dit zadel toch ook weer wat van de fun afhalen. Kennelijk zijn mijn benen te lang voor het gemiddelde huurzadel waardoor mijn rug en stuitje altijd weer protesteren na 500 km.

    Om bij het verhuur bedrijf te komen besloot ik voor het eerst eens gebruik te maken van UBER. Een app op de telefoon is hier reuze makkelijk. Je ziet ook direct wie er aankomt en waar de taxi is. Bovendien zijn de kosten bijna de helft van een reguliere taxi. Een echte aanrader! En hele aardige taxichaufeusses!

    Aangekomen bij Eaglerider blijken ze al om 09:00 open te gaan dus dat is een wijze les voor de volgende keer.

    Intussen nam de buitenlucht temperatuur rap toe en wilde ik zo snel mogelijk op pad ware het niet dat er een hele horde Portugezen (of Brazilianen) ook een motor wilden huren dus dat duurde nog even. Afijn na 20 minuten toch op pad in het zwarte Ducati T-shirt en spijkerbroek. Ik had beter wat zonnebrand opgesmeerd want in de middag begonnen mijn armen toch behoorlijk rood te worden. Gelukkig had ik nog een Overhemd met lange mouwen in de zijtassen zitten.

    Op de snelwegen hield ik toch een gemiddelde van 85 mijl aan om een beetje op te schieten. x 1,5 moest ik dan toch op ongeveer 120 km/uur uitkomen. Dat bleek wel nodig want het werd steeds heter in de branddende zon terwijl de weg voor het grootste gedeelt door zeer droog woestijn achtig gebied loopt.

     

    Even mens en machine bijtanken bij 38C....

    Dichter bij het gebied komende zag ik veel boomgaarden met citrus vruchten en ik vroeg me af hoe die in vredesnaam aan hun water kwamen. Bleek later dat de boeren hele dipe putten slaan om het water op te pompen. Maar als zo'n put opdroogt gaan de boomgaarden onherroepelijk de pijp uit en kunnen ze de bulldozer eroverheen schuiven wat ik ook een paar keer zag onderweg.

    Tegen 3 uur was ik eindelijk bij het park en werd me verteld dat ik niet helemaal door het park kon rijden tot aan de andere zijde vanwege bosbranden. Tja toen kwam het NOS nieuws toch wel wat dichterbij.

    Tja toen lekker klimmen met de motor ware het niet dat de treeplanken natuurlijk weer veel te laag zaten waardoor die na 2 dagen behoorlijk afgesleten waren.

    En toen kwam de eerste Sequoia in beeld, Potvolkoffie wat een knoeperd!

    Op naar de General Sherman...Dat was echt de moeite waard.

    Eind van de middag een motelletje genomen en de volgende dag een groot deel over de bergkammen gereden om een beetje in de koelte te blijven. Heerlijk toeren zonder dat je iemand tegen komt. Wel op tijd tanken.....

    Overigens later op de laagvlakte is alleen daar waar water is groen ....

    Omdat de terug tocht voorspoedig verliep had ik nog wat tijd over en besloot ik nog een keer de Mulholland Drive te rijden met de beroemde Snake bocht en even een colaatje te drinken bij de Rockstore. Later weer terug via de kust weg naar LA

    Let op het helmpje....Een ware Ducatist verloochend zichzelf niet....

    Het was weer een mooie tocht met zo'n 640 mijl in 2 dagen verbrandde armen en neus (en een zeer stuitje van dat achterlijke achterzadeltje), Bedankt KLM!

    En thuis gaat het werk weer verder aan de

    Komende week hoop ik bij PACR wat meer verfijnd schuurwerk te kunnen voltooien. Bedoeling is dan de tsnk en het zitje helemaal strak te maken zodat het in een neutrale laklaag met vernis gespoten kan worden. Daarna moet er een deelbare mal van beiden worden gemaakt.

    8. END OF SEASON (racing)

    Niet te geloven! Het race seizoen zit er al weer op. Lijkt wel steeds korter te worden. Of zoals ik eens ergens hoorde. "Het leven is net een rol wcpapier, op het laatst gaat het steeds sneller". De laatste races waren georganiseerd door CRT op Assen en Rhett en ik besloten die als afzwaaier van het seizoen te nemen.

    Beide dagen gaven prachtig weer ware het niet dat iedere dag met mist begon wat inhield dat we eigenlijk pas rond 11:00 eens fatsoenlijk konden gaan rijden op vrijdag. Eenmaal begonnen ging het gaandeweg steeds sneller. Bij mij is de routine niet echt aanwezig omdat ik relatief weinig heb gereden dit jaar. Dus veel tijd nodig om in ieder geval de tijden van 1:53 te kunnen blijven halen.

    Maar wat een sof. Rhett zat ingedeeld in de trainingsklasse onder de Sport Grit Tijd (SGT) welke zich kenmerkt met rijders zonder race licentie. Word ie er net voor de middag pauze toch in de uitloopronde door een Klojo van af gereden?! Meer getorpedeerd eigenlijk. Gevolg: nu andere sleutelbeen gebroken, rib gebroken en hand zwaar verstuikt EN de 1098 aan de voorkant redelijk aan gort. Hele middag in het ziekenhuis van Assen zitten wachten op een dokter. Als je niet half dood bent kom je echt pas de volgende dag aan de beurt, jeemig de peemig zeg.

    Dus moest ik zelf alleen verder trainen voor zaterdag.

    Zaterdag:

    Gelijk na de eerste training moet ik al bij race control langs. Geluid gemiddeld tussen de 106 en 107 dB. Das gek, want gisteren de hele dag gereden zonder een protest. En dat terwijl de weersomstandigheden eigenlijk nagenoeg hetzelfde waren. Schiet mij maar lek met die geluidmeting op Assen. Afijn moet ik ergens tekenen? nee, hoeft niet. Want dan? Misschien kunt U er wat aan doen? Ja, gas dicht draaien onder de paal en dan maar hopen dat er niemand achterop knalt zeker..... Niet dus, dan maar een wedstrijd i.p.v. 2 met mogelijke diskwalificatie, big deal. Intussen was ik er ook achter waarom de motor zwaar stuurde. 1.4 bar is te weinig voor de voorband. Bij 1.85 bar was het allemaal al een stuk beter. Achter wel 1.4 bar bij 15-17C. Beter misschien nog 1.45 of 1.5 bij lage temperatuur.

    Echter rond 12:00 rijd een rijder full speed rechtdoor waar je normaal links af moet. Gevolg: overleden. Dit was wel een ervaren rijder dus de vraag is zeer waardoor dit kon gebeuren? Men vermoed iets met de rijder aan de hand maar zeker is dat nog niet. Afijn alle deelnemers in mineur uiteraard. Dus vond er overleg plaats tussen organisatie en rijders wat de rest van de dag zou moeten brengen. Uiteindelijk werd besloten het op een 1 wedstrijdrace te houden. Kwam dat even goed uit met het geluid....

    Foto: Deborah Verhoeks (37), Hans Van Hal (75) en Hans Quirijns (95)

    DE WEDSTRIJD: Deze verliep op zich redelijk. Ik kwam heel goed van mij plek op de 9e rij links en schoot naar voren. Echter halverwege naar de Haarbocht (de eerste bocht na de start) wilde de motor niet doorschakelen. Dat kostte bijna weer net zoveel plekken als die ik gewonnen had. Beetje een sof. Ik vermoed dat ik het schakelpedaal niet voldoende liet vrijkomen voor ik doorschakelde naar de volgende versnelling. Iets om even in de gaten te houden....

    Gedurende de race zat ik een aantal ronden achter Hans van Hal en Deborah Verhoeks. Ik kon ze goed volgen en besluit maar een tijdje af te wachten wat die twee gaan doen. En ja hoor, bij het uitkomen van de Strubben gaan ze allebei wijd en vlieg ik er langs. Helaas is dat een beetje te vroeg in de race en komt Hans Van Hal mij later voorbij en zelfs ook Deborah probeert het nog even. Die besluit ik echter de eer niet te gunnen en pak ik gelijk het volgende rechte eind weer terug (1199 tegen een 996!)

    Ze probeert het uiteraard nog een keer in de laatste ronde in de GT bocht waar ik kennelijk een meter te veel ruimte laat terwijl ik de hele laatste ronde elke keer de binnenkant stijf dicht houd. Ik had het zelf niet in de gaten maar kennelijk finishte ze maar met slechts 1 wiel lengte te kort naast me achter me. Wel enerverend dus. En ze had haar persoonlijke record verbeterd naar 1:52 op de 996. Klasse! Helaas dit jaar weer geen 1:50 aangetikt. Nou ja d'r moet altijd iets te wensen overblijven....

    9. POLIJST SPUL

    Hehe, na 8 maanden kreeg ik eindelijk weer mijn motoronderdelen terug van Custom Polish in Harlingen na veel bellen, mailen en whatsapp-en.

    Ik begon hem al een beetje te knijpen dat ze misschien failliet waren en dat al mijn spullen wellicht bij de curator lagen.

    Ik kreeg aanvankelijk namelijk geen enkele reactie meer van dat bedrijf nadat ik alles persoonlijk had afgeleverd begin februari 2015.

    "Ja het duurt hooguit 3 weken". Na 7 maanden eindelijk reactie dat ze het briefje kwijt waren. Ja maar ik heb gemaild en gebeld, gesmst dus waar ligt het probleem?

    Wonderbaarlijk dat een bedrijf nog bestaat na zulke termijnen. Betaald (€115) en weer wachten en bellen en...etc.

    Ik hoorde via een andere rijder uit Harlingen dat ze inderdaad nogal laks zijn en zeker niet geweldig van betaling. Dus mocht je daar wat laten doen, neem gerust de tijd....

    Maar nu is het wachten dan eindelijk beloond en het lijkt er mooi uit te zien. Nou nog kijken of alles past...