boven banner

Links naar:

NIEUWS - Race seizoen 2011 (laatste toevoeging: 12 Januari, 2015 )

Inhoud:

  1. Eind december, begin januari
  2. Begroting en Inschrijvingen 2011
  3. MAART 2011
  4. 9 maart, Drama Updeetje...
  5. Volgende project - Rhett z'n puntbakkie
  6. Tussendoortje
  7. MOTOPORT ASSEN & "het nieuwe technische reglement"
  8. Explosafe
  9. YES! ,This Battery can...(en de SuperB cannot)
  10. Race 1 CRT Assen
  11. Webwinkel problemen
  12. Voorbereiding DCR 2011
  13. DCR 2011
  14. 11 juni CRT C race 2
  15. 3D Oschersleben
  16. Tussendoortje - juli (tanken, lassen, dashboard, ECU en andere ellende)
  17. Einde race seizoen

 


EIND DECEMBER, BEGIN JANUARI

Zo het nieuwe jaar zit er weer aan te komen met als eerste (en enige echte) belangerijke datum de Ducati Club Race voor 2011 op 13, 14 en 15 mei.

En dit jaar komt hopelijk ook de 999 Roche replica op de renbaan....

Sjanghai bout 1sjanghaj bout 2sjanghaj bout 3

Maar daarvoor moet ik nu en dan nog wat spul bij elkaar scharrelen. Sjanghai is daarvoor een bron van genoegen. Mazzel dat de baas me daar 3 x in 2 maanden tijd naar toe stuurt.

Op de Beijing East road in Shanghaj is een chaos aan winkeltjes in hardware over een lengte van zo'n 500 mtr. Je kunt het zo gek niet noemen of het is er wel. Van 50cm SKF lagers tot electrische takels. Na enig zoeken krijg je meestal wel wat je zoekt. En dan een beetje afdingen natuurlijk want niets heeft hier een vaste prijs. Kost een middagje maar ik voel me daar altijd als een kind in de speelgoed winkel.

Opbrengst dit keer: 2 bouten van 260 mm, 3 boren van 14 t/m 15 mm, zelftappende draadbussen 30x, electrische stekker schoenen 40x , krokodillebekjes 6x, boor olie en 2 vellen rubber pakkingsheet. Kosten € 30,-. En what about the kwaliteit? Vergis je nie,t dit land ontwikkelt met zo'n beetje de geluidssnelheid en sneller dan welk geindustrialiseerd land dan ook dus ook de kwaliteit. Vaak veel japans spul zoals bijv. Miutomo meetgereedschap e.d.

Moest ik dus nog 2 frame bouten hebben van 12 mm met een inbus kop i.p.v. een gewone zeskant moer model. Dit keer maar de foute bout meegenomen en na wat aanwijzen en tekenen achter op een sigaren doosje begint zo'n chinese meneer (of mevrouw) dan te bellen met z'n gsm naar een andere chinese meneer (of mevrouw) en schiet er dan meestal weg en komt even later terug met het gewenste model in de gewenste sterkte. Verder praat er geen mens engels maar dat hindert niet, hardware etc. is wat dat betreft universeel.

In Groningen vroegen ze € 50,15 ex BTW voor de bouten " tja, speciale bestelling, he" . Hier € 8,- is ie niet gegalvaniseerd maar dat hindert niet. Wel sterkte 12.9 Zag ik dat ze ook complete helicoils setjes verkopen dus die neem ik volgende keer mee. En roterende staalborsteltjes en een elektrisch verwarmingselement en een momentsleutel en en en ..... afijn te veel om op te noemen.

Jippie het is weer bekend:


Begroting en Inschrijvingen 2011

Dit jaar overweeg ik weer mee te doen aan de 3D cup onder de vlag van Motoport Assen. Maar om ons (Rhett en ik) weer eens te laten voorlichten omtrent dit seizoen reisden we af naar Niftrik. (Where the hell is that?) Gelukkig stuurde de tomtom ons in de goede richting ware het niet dat ik enigzins werd afgeleid door Rhett zijn betoog omtrent komend seizoen waardoor we uiteindelijk bijna in Oss arriveerden. Rhett: "Waarom laat je dat ding niet praten?" Ja, die ook nog erbij....

Na een prettig weerzien met de overige deelnemers werd de presentatie aangehoord. Wederom als hot item de verplichtte afname van de Pirelli banden bij de dealers. Voor Rhett en mij reden om seizoen 2010 niet mee te doen. De bandenprijzen lijken komend seizoen iets lager te liggen dus wordt het weer het overwegen waard. Edoch viel het mij op dat er veel verplichtingen waren waar weinig tegenover stond. Namelijk wat als de banden niet worden geleverd? Daar stond geen sanctie op jegens de Pirelli organisatie. Pirelli beloofde beterschap. M.i. "only words". Afijn we gaan het zien. Tevens hield de rijderscommissie op te bestaan. Nu had ik daar zowiezo al geen goed gevoel bij de oprichting over. Ik dacht mee te doen aan een amateurevenement en niet aan de motoGP...

Welnu de begroting voor komend seizoen:

Met stip op nummer een natuurlijk de DCR:

Items:
CRT
3D cup
ZAC
Ducati Club Race 2011
260
260
260
Artmotor trainingsdag voor de DCR
189
189
189
KNMV C licentie / FAME ZAC
155
155
150
Aanvullende 3D licentie
-
53
-
Eenmalige Inschrijving CRT / 3D / ZAC
95
199
60
CRT 5x races / 3D cup 5x / ZAC 6 x
1000
1104
1120
Banden CRT & ZAC 3 sets op dunlop / 3D 4sets op Pirelli
700
1140
700
Keuring
-
80
-
Brandstof /dag @ 1,60 Ltr
160
200
192
Reiskosten (Vanaf Groningen) ppo 0,65/ltr @ 1:15
250 km = € 20,-
2400 km = € 123,-
1400km = € 75,-
Onvoorziene kosten (banden wissels etc.)
200
200
200
Lidmaatschap KNMV
53
53
-
TOTAAL 2011
€ 2832,-
€ 3756,-
€ 2956,-

Totaal: CRT 5X + 3D CUP 5X = € 5931,- (verminderd met dubbele kosten)

Totaal: CRT 5 x en ZAC 6 x = € 5219,- (Tegenover € 4250,- vorig jaar)

OPMERKINGEN: Wat speurwerk onder de banden boeren op het internet blijken de dealer pirelli prijzen niet echt slecht. Maar vergeleken met de Dunlop banden D209 zijn ze nog wel 50,- per set duurder. Vergeleken met de Dunlop D211 zijn ze nog iets duurder ( 25,- per set).

Al met al weer een kostelijke aangelegenheid dus ga ik waarschijnlijk niet alle CRT wedstrijden rijden. Ten slotte moet het TriNoveRche project ook nog gefinancieerd worden.

Intussen wordt er veel tijd besteed aan, de diverse, te maken carbon delen. Eigenlijk ben ik met 4 projecten tegelijk bezig. De 888 carbon tank, de carbonluchtkast voor de TriNoveRoche alsmede de luchtinlaat, Rhett z'n carbononderbak en eigenlijk moet ik ook nog een voor- en achterspatbord maken. En nu hoorde ik dat er ook weer extra bescherming onder het carter moet ivm valpartijen! Gek wordt je van die burosmurfen..... Hoorde dat volgend seizoen er zijwieltjes op moeten ivm met beschadigen van de kleur van de baan bij een valpartij.

John bakker had een NCR onderbak te pakken gekregen dus die moet ik ook nog namaken. Hoezo niets te doen?


MAART 2011

Tijd voor een kleine update, het jaar is tenslotte al weer bijna voor een kwart voorbij en het nieuwe seizoen nadert met rasse schreden. Ik heb de tijdspanne voor de TriNoveRoche maar los gelaten want het duurt allemaal wat langer dan gepland. Met een klein beetje mazzel haalt ie de Clubrace nog maar er moet nog veel gebeuren.

Wat heb ik intussen allemaal gedaan? Druk bezig met de carbon tank waarvan je de voortgang op de techniek site kunt volgen. Verder heb ik een mal gemaakt van de NCR onderbak.

inlet mal 1race demper onderdelen

Foto's boven: Flensmal voor de air inlet, losse onderdelen voor te maken race dempers, komen van PJ engineering in de UK. (2" in en uitlaat!!), mal van de NCR onderbak.

 

race dempers klaar

Foto boven: De haxagonale dempers zijn klaar en kunnen naar John Bakker die ze meeneemt naar de uitlaatspecialist die de pijpen van kop tot demper fabriceert. Termignoni's? Wat een stickertje al niet kan doen...

Verder ben ik bezig een mal te maken van de carbon race airinlet van de 888, begonnen een mal te maken van het originele voorspatbord en moet ik nog beginnen aan een mal voor het achterspatbord.

Tevens heb ik nu een paar eigen race dempers gemaakt. Totale kosten € 330,-. Ook heb ik me verdiept in het opzetten van een wat dynamischere webwinkel. Nu heb ik echt de ballen verstand van het bouwen van een dynamische website. Toch met een beetje geprakiseer kom je een heel eind. (Kijk onder ZenCart.nl) Lastigste is de gewenste layout. Maar ik heb goede hoop dat dit binnenkort wel life gaat. Directe sponsoring van het TriNoveRoche project....

achterbrug vorderingenwachten op de uitlaat

Vandaag even bij john bakker geweest in Coevorden voor de vorderingen waarvan hier een plaatje van de achterbrug.


9 maart, DRAMA Updeetje...

Ik heb de nieuwe webshop maar eens online gezet en kijken of het werkt. Jawel na 15 minuten de eerste klant. Maar bij de eerste bestelling gaat het al mis. Er wordt twee keer zoveel besteld dan wat een beetje gangbaar is. Dus even de pagina aangepast en geld terug gestort. Aldoende leert men...

Drama carbon tank projectDaarin tegen DRAMA in de schuur!... Bij het verwijderen van de produktiemal van de dummy tank gaat het mis. De mal zit muurvast aan de dummytank. Bij het verwijderen van de mal beschadigt zowel de dummytank als de mal. 7 weken werk down de drain. Werd ik wel even heel erg depressief van.....

Oorzaak is dat de mal aan de voorzijde van de tank op de een of andere manier niet goed gewaxt is geweest.

Nu kan ik weer opnieuw beginnen. Maar komen doet ie al duurt het nog 3 jaar....

Updeet: Ik ben er achter wat er verkeerd ging. Na het waxen is het toch veel beter om 2 lagen lossingslak op de mal te wrijven. Ik heb intussen een tweede dummytank gemaakt en die viel praktisch met niks geen geweld uit de mal. Dus dat was weer een wijze les. "zak maor zeg'n"

 

 

 

 

 

 


Volgende project - Rhett z'n puntbakkie

Rhett had in het vorige seizoen regelmatig de onderzijde van zijn puntbak aan de grond gehad. Hierdoor zaten er wat slijtplekken op. Het probleem was eigenlijk dat de bak te lang naar achteren was. Dus streek ik maar weer eens over mijn hart en maakte voor Rhett een nieuwe bak. Ik heb de oude bak eerst gerepareerd en een mal van getrokken voor het geval het allemaal zou mislopen. Zie het tank verhaal hierboven.

Vervolgensin de achterzijde een laag purschuim gespoten en dat in de nieuwe vorm geschuurd. Daarna de purschuim vlak gemaakt met polyester plamuur en met prim er gespoten. Daarna 5 x in de was gezet en toen maar een mal van gemaakt met gelcoat en polyester en glasfiber.

Dat lukte wonderwel heel aardig. Dus toen de bak zelf gemaakt van polyester en carbon. Uiteindelijk heb ik het bakje met epoxy afgelakt maar ik werk niet graag met dat spul. Nadeel is dat epoxy ontzettend uitvloeit en het duurt tijden voor het hard is (enkele dagen tot een week) . Ga je het te hard verwarmen in de uithardfase dan wordt het zo dun als water en loopt het zo bij je weg. Maar het eindproduct van Epoxy is wel mooier dan van polyester omdat het glashelder opdroogt. Daarna schuren met 2000 grid en even met Belgom polijsten. En nu niet stuk rijden want ik maak er dit jaar niet nog een.

O ja en epoxy is lekker giftig alla Fukushima. Dus continue je zelf beschermen met van alles en nog wat.

puntbakkie 1puntbakkie 2puntbakkie 3


Tussendoortje

En dan moet ik nog steeds m'n eigen fiets (888) weer aan het lopen krijgen. Die staat ook al weer bijna 6 maanden stil. Daar ben ik deze week maar eindelijk eens aan begonnen. Ik had namelijk van alles er af gesloopt voor het TriNoveRoche project en dus moet ik er weer het een ander terug erop zetten. Eigenlijk komt de fiets weer terug in de staat van 2009. (Wel mijn beste seizoen). Maar bij de eerste start poging met de spiksplinternieuwe 5200 SuperB accu, no joy ?! Ja drie keer de krukas ronddraaien en dan niks meer.

Ok, ik ben het zat dan maar weer een "ouderwetse" loodgel accu erop. Want vorig seizoen toch teveel zitten klootviolen met dieSuperB accu. Zonder koelfan kun je trouwens niet zonder goed startmechanisme.

MOTOPORT ASSEN & "het nieuwe technische reglement"

Ook hadden we afgelopen zaterdag een meetingkje met de jongens van Motoport Assen die onze 3Dcup dealer word. Dus maar 2 sets banden besteld van Pirell. Sorry, maak ik toch een keer reclame voor iemand....

Daar kwamen weer de nieuwe regeltjes voor het racen ter sprake. Typisch weer iets Nederlands. Het merendeel van de Nederlanders heeft volgens mij een zowiezo een hekel aan regels maar o wee als er ergens wat fout gaat dan roepen we allemaal "waarom hebben we daar geen regel voor?" en zo blijven we in de eeuwige spagaat met die regels zitten.

Trouwens heb je een racelicentie maar moet je wel de volle entree poet betalen als je een keer bij de ONK races wil gaan kijken. KNMV is m.i. zo wie zo een foute club. Toch maar eens voorstellen in de ledenvergadering van de Ducaticlub dat we moeten overstappen naar FAME i.p.v. de KNMV alla de ZAC. Hoop minder kosten en gedoe.

Dus afscherming carter etc. Nou die kuip van mij houd alles tegen dat is wel duidelijk na 4 crashes. Waarvan 2 zware. Geen krasje te zien op het blok. Dus geen extra bescherming erop is mijn eerste reactie. Maar ja zo makkelijk kom je er niet mee weg in dit calvinistische land....

Oke Hans, pas je motto toe: "NIET NEUHLEN" ("niet zeuren") ik heb dus toch maar een paar beschermkapjes gemaak voor het oog van de mensheid. Naar een voorbeeldje dat ik op internet zag a €160,-. Zijdeksels insmeren met wax dan de gelcoat erop en een paar lagen kevlar en een laag carbon voor de afwerking. Dan erop plakken met epoxylijm. Gaat er waarschijnlijk noooooit meer af (helaas) dus wel een paar goede gaten voor de deksel bouten gemaakt met de handfrees. Wel het reglement in de binnenzak van mijn race overal voor het geval dat...

Reglement 2.3.21.6: "...Voor alle 4-takt motoren: Alle motordeksels waarachter zich olie bevindt en in contact kunnen komen met de grond tijdens een ongeval, moeten worden voorzien van een bescherming gemaakt van staal, aluminium, of een compositie materiaal zoals b.v. carbon of kevlar. Deze bescherming moet zo zijn geconstrueerd dat het schokbestendig is en dient deugdelijk te worden bevestigd."

Dus niet voor het koppelingsdeksel want daar zit geen olie achter en ook niet voor de koelwater pomp.

Foto: rechter deksel bescherming

Foto's boven: Linker deksel: Lamineren op het deksel, 1 laag glasfiber, eraf peuteren met plastic keggen helaas wel wat verfbeschadiging op het deksel, schuren voor de keflar en carbon erop gaan, en nu maar drogen..., smerig ongezond spul om te schuren, verlijmen met epoxy voor eeuwig...een beitel heeft er moeite mee.

Explosafe

En dan de vulling van de tank met explosie dempend materiaal. De meesten hadden het over schuim maar na wat speur werk kwam ik op Explosafe.ch wat bestaat uit kleine alu bolletjes met een honingraat structuur die je niet om het halve jaar hoeft te vervangen alla het schuim. Daarmee gaan namelijk heel je injectoren mee dicht zitten (zegt men). Dus dan maar wat meer uitgeven. En voila zie ik in Belgie een partijtje van dat spul liggen van iemand die veel te veel had besteld. (€60 ipv €90,-) Dus voor een goed bedrag kunnen overnemen. Wordt in de luchtvaart en formule 1 gebruikt zal dan wel goed zijn lijkt me.

explosafe 1explosafe 2explosafe 3

 

Helaas staat m'n auto op de intensive care in de garage (met een vermoedelijk defecte koppakking of defecte cilinderkop) dus daar heb ik ook nog wat problemen mee. Voor moeder de vrouw maar even een trekhaak voor haar auto aangeschaft voor haar verjaardag en eronder gezet. (Waar ik zelf waarschijnlijk nog het meeste nut van ga hebben met naar het circuit rijden en zo) maar ja ze kwam er zelf mee dus wat doe je dan?


YES! ,This Battery can...(en de SuperB cannot)

Vandaag kreeg ik mijn nieuweYuasa loodaccu (YT12B-BS) binnen en gelijk gevuld met het bijgeleverde zuurpakket. Hup op de motor en STARTEN ALS EEN TIERELIER !

Moraal van dit korte verhaal...Een SuperB accu (zowel de 4600 als ook het nieuwste model type 5200) is dus niet geschikt voor een hoge compressie Ducati alla de mijne. Dat is weggegooid geld en bespaart je een hoop geld en misere op het circuit.

 

 


Intussen ben ik er ook uit wat betreft de nieuwe kleurenstelling van de TriNoveRoche. Volgens mij moet het ongeveer zoals hieronder worden. Het is de Motogp 2008 kleur, eens soort rood / oranje metallic. het is nog een hele klus om die kleur te vinden. Maar kocht ik vorige week een tweedehands fietsje voor zoonlief en laat die nou toch nagenoeg de goeie kleur zijn! Ik liet hem, toen die nog marktplaats stond, aan mijn vrouw zien en het eerste wat ze zei "Hm ik weet wel waarom je die leuk vind die lijkt weer op een ducati. Maar kan die er ook op fietsen?".

TriNoveRoche Foto: Ontwerp voor de TriNoveRoche


Race 1 CRT-C Assen

Weer een dag door de rioolpijp....Bij aankomst moest ik eerst naar de keuring en ja hoor de cijfers op de kuip waren natuurlijk niet goed.

Maar voorruit voor deze keer mocht het dan toch. Maar volgende keer andere cijfers. Sukkel zei dus niets over de kleur.

Dan de explosafe in de tank was niet goed hij zat niet vol genoeg. Niet vol genoeg? Waar moet ik dan de tuit insteken? Blijkt dat de NSB'ers alleen kijken of ze de foam o.i.d. net onder de vulopenening zien zitten.

O ja, en de standaard moest er ter plekke af. "Ja maar ik heb hem er even met de hand op gezet want ik ben hier alleen en niemand kan hem vasthouden want ik moet je ook nog de losse onderkuip laten zien". "Dus die gaat er straks weer af."

"Nein jetzt sofort abreifen! (oftewel NU era)f" was het antwoord. Ik was bijna in staat om het Sobibor keuringsstation uit te lopen en naar huis te gaan en er mee te stoppen. Dit heeft niets meer met racen te maken. Weinig lol in het geheel.

"Wil je dan de motor even vasthouden dan draai ik hem er af met de hand?" "Nee dat kan niet" . Nou je houd hem maar vast want ik ga hier niet weg! Met tegenzin hield de keuringssturmbahnfuhrer de motor even vast waarna ik de boutjes met de hand losdraaide. "Oh zitten die zo los? Tja er zijn mensen die met de standaard racen" . Geen woord meer tegen hem gezegt.

Training 1:

Het was even wennen (zoals elk jaar weer) In ronde twee bij het uitkomen van de Strubben bocht houd de motor plots in?! Halverwege de Veenslang is het vermogen helemaal weg. Tjoepie zo het gras op en naar de eerste de beste Baco stand. Game over. Na 2 minuten op het bankje te hebben gezeten besluit ik nog een keer te starten en ja hoor hij doet het weer . Nou dan maar weer de baan op! Volgende Strubben bocht precies het zelfde? Nou toen maar de baan afgegaan naar de paddock. Daar aangekomen blijkt het pomprelais te zijn doorgebrand. Wat nu weer? Is het iets met de explosafe?

Komt Rafael naar me toe en vraagt wat ik in de tank heb zitten. Ik leg hem uit dat er van die alu bolletjes in zitten. "Nou haal dat er maar uit want dat geeft kortsluiting op de pomp connectors., wij verkopen dat al een paar jaar niet meer." En ja hoor de connectoren zijn blank en dat gaat dus faliekant fout. Nog een geluk dat er geen kortsluiting in de tank met vonken is geweest, hoezo veiligheid op het circuit met explosafe? Komen er later nog wat kennissen langs en die weten allemaal dat die alu troep niet werkt bij een Ducati. Ok dus dan maar gelijk zo'n foamblok in de tank. Het eruit halen van die alutroep is trouwens een heidenskarwei. EN ga niet met je blote handen in de benzine. Half uurtje later net of je carboleum over je handen hebt gekregen....

Training 2

Nou, nu moet het wel goed gaan. Uitkomen van de Strubben in de 2e of 3e ronde op het gas maar ik heb de indruk dat de motor niet aan zijn vermogen lijkt te komen of verbeeld ik het me? Nee, aan het einde van de veenslang bij het ingaan van de Bult komt er ineens een onheilspellend geluid uit het blok. Tsjak naar de kant, hand omhoog en power off. Uit laten rijden naar de BACO post 12. Nu is het dus wel echt einde oefening.

Terug op de paddock met de crashkar. Naast een andere italiaan die op z'n plaat is gegaan. Op de paddock eens voorzichtig cranken en ja hoor heel rot geluid. Hopelijk niet weer een gescheurd carter of verrotte krukas lagers.

De volgende dag de fiets op de operatietafel en ja hoor bij het aftappen van de olie zitten er hele stukken ijzer op de magneet. Als ik de stukjes bekijk lijken het delen van iets duns. Iets van een shimring o.i.d. Hmmm? In ieder geval big shit....

Dan de koppen, cilinders en zuigers eraf. Ja daar is de oorzaak gevonden. Blijkt dat het onderste drijfstanglager (bigend) van de voortse cilinder helemaal weg te zijn. De twee lagerschaaltjes zijn er finaal tussen uit gemangeld er zitten alleen nog wat stukken naast. Die stukjes op de carterdop waren dus inderdaad van de shimringen die tussen de krukas en de drijfstangen zaten. Dit kon wel eens een nieuwe krukas met drijfstangen gaan kosten. De zuigers zien er gelukkig nog goed uit maar een cilinder heeft wat flauwe krassen / slijtplekken.

Tijd om de hele motor maar uit elkaar te halen. Kan dat frame eindelijk eens naar de poedercoating. Ondercarter bij HdeB afgegeven want ik zit zelf erg krap in de tijd voor de reparatie tot aan de clubrace. En het is wel de bedoeling dat ie dan weer klaar is.

Nog even na delibrerend met Henk de Boer is dit waarschijnlijk ook een reden van de zuigerschade van eind vorig seizoen. Toen er een gescheurde zuiger uitkwam. Die tegen de kop aan was getikt.

I.p.v. twee fietsen heb ik nu geen fietsen... (ja, een gewone fiets...).


25-4-2011 Webwinkel problemen

Webwinkel ligt er even uit. Door een verkeerde handeling ging de webwinkel op tilt en nu moet ik dat weer zien te fixen vandaar de oude stijl shop weer even in ere hersteld.

Per 8-05-2011 is de webwinkel weer in de lucht. Het kostte nog een hoop tijd om het geheel weer online te krijgen. Het zou me niet verbazen als er hier en daar nog een foutje in zit maar dat merken we dan vanzelf wel. Intussen maar 2 backups gemaakt van het geheel. Trouwens voor de geintereseerden:

http://www.hqracing.nl/webwinkel/


Voorbereiding DCR 2011

Het is even stil geweest omtrent de motor(en) maar ik had het retedruk met het weer op tijd klaar krijgen van tenminste een motor (de 888). Zoals je in het vorige stukje las waren de krukas en drijfstangen overleden. In de tussentijd heeft HdeB weer een oude krukas opgescharreld met een paar Pankl drijfstangen. Ik helemaal happy. Kom ik thuis maar past dus de zuiger niet op de drijfstang. Hup weer terug. Iets van de drijfstang afgefreesd. Ik zit helaas heel krap in de voorbereidingstijd dus ik hoop dat alles op tijd klaar is. HdeB ook want daar komt ook alles op het laatst binnen. Maar hij weet altijd wel weer een gaatje te vinden.

rode poedercoat 1rode poedercoat 2Foto: frame van de 888

Intussen is het frame ook terug van de poedercoater en heb ik in ieder geval de 888 fiets weer bijna klaar en kan zo het blok eronder.

TriNoveRoche voor dat de uitlaat erop gaatStuur aanslag maken 999

Foto's boven: Frame en blok van de 999 TNR

De TiNoveRoche heeft weer veel meer vertraging opgelopen (helaas) en is niet klaar voor de clubrace. Het bleek na de poedercoat beurt dat de stuuraanslag niet functioneerde. Dus moest er zonder te lassen nog iets gefabriceerd worden. Een M5 boutje met moer werkt ook. Goeie tip van Joop Sangers!

Ik heb intussen een custom tangentiaal uitlaatsysteem besteld bij EPS in Kiel-Windeweer. De fiets er gelijk naar toegebracht en ik kreeg een mooie rondleiding door het bedrijf. Ziet er wel gelikt uit. Hoop dat de uitlaat er ook zo uit gaat zien. Het wordt een 57 mm systeem. Echter de achterste cilinder laat aanvankelijk geen grotere diameter dan 54 mm toe om door de achterbrug te kunnen maar gaat dan over in een 57 mm pijp. En dat zou volgende week klaar moeten zijn. Als de 888 niet was gesneuveld had de 999 misschien nog wel gelopen maar daar moeten nog heel veel kleine dingen aan gebeuren. Elektriek e.d.


Ducati Clubrace 2011

 

DINSDAG EN WOENSDAG

Frame over blok heen 888Het hele weekeinde begon op donderdag. De trackday met Art motor.

Echter ik kon dinsdagochtend pas mijn 888 blok ophalen bij HdeB nadat ik terug was van een vliegreis maandag avond laat. Dus dinsdag klokslag 12 uur kon ik eindelijk met het opbouwen beginnen. Gewoon de fiets even over het blok laten zakken was het makkelijkste. Maar helaas dacht ik op woensdag 12 uur klaar te zijn maar wilde hij niet goed lopen.

iets met de ontsteking leek mij. Alle bedrading gecheckt maar ik kwam er niet uit. Dan Henk de B. ("The Godfather of Ducati") maar weer gebeld." Ja?Jij hebt toch zelf nog even het vliegwiel er af gehad? Om dat schakel mechanisme weer te monteren?" Shit, dat is waar ook, toen niet meer op het markeringkje gelet. (Kwestie van beetje jetlag zullen we maar zeggen) Dus weer het zijdeksel eraf. Nou is dat niet zo moeilijk maar de siliconen kit waarmee het deksel wordt ingesmeerd is echte troep om te verwijderen. Daarom duurde het ook zo lang maar gelukkig om 1600 uur liep ze dan toch weer.

Foto: 888 in de takel

Nou snel nog alle spullen gepakt en met de caravan naar de TT. Dan terug naar huis om de aanhanger op te laden met de motor. Eindelijk om 2300uur kon ik enigszins moe maar voldaan naar bed.

 

DONDERDAG

De eerste sessie: DNF (Dit Niet Finish).

S'ochtends stroomt het volk de paddock langzaam binnen. Een rijder komt naar ons toe en vraagt of wij een oplossing hebben voor het vergeten van je startsleutel. Tja, met die nieuwe dingen valt er niet veel te rommelen. Dus de man besluit even later terug te rijden naar Rotterdam heen en weer. Leuke start van je dag.... Bij de derde ronde bij het uitkomen van de Geert Timmer wilde de motor niet meer koppelen. Wat ik ook probeerde de koppeling kwam niet meer uit zijn vrijstand. Dus voor de pitstraat de fiets tegen de vangrail gezet en gewacht tot de sessie over was. Terug in de paddock de koppeling open. Ik zag niet gelijk wat er aan de hand was maar ik besloot zowiezo een paar nieuwe koppelingsplaten te halen bij Motoport Assen.

EPSBovendien belde EPS in Kiel-Windeweer dat de TriNoveRoche ook klaar was ten aanzien van de uitlaat. Dus die ook gelijk maar opgehaald om te stallen als bezienswaardigheid op de clubrace. Wel een sessie overgeslagen helaas maar ach wat er waren er toch 5? Terug op de paddock bleek dat de achterste stalen plaat klem zat tussen de binnenste koppelingskorf en de drukplaat van het buitenhuis. Met wat tikken schoot die er weer uit. Toch maar de platen op een andere volgorde er terug ingestoken en ja hoor hij deed het weer.

Foto: De jongens van EPS met de tangentiale 57 mm uitlaat op de TriNoveRoche

 

 

 

 

De derde sessie:

(DNF) Tijdens het rijden begon ik een wat vreemd geluid te horen. Alsof de uitlaat ergens los begon te hangen. Ook gaf de motor soms een paar rake uitlaatklappen bij het teruggassen. Hmm, na een halve sessie toch maar even naar binnen gegaan. En ja hoor, was er een lambdasonde plugje uit de uitlaatpijp weg, gone, foetsie, vamos a la playa. Na wat zoeken zat er bij Rhett gelukkig nog een in de TT-2. Dus die maar even geconfisceerd. Maar helaas de sessie was natuurlijk al weer over.

De vierde sessie:

DNF. Ja ik weet het, begint een beetje saai verhaal te worden. Na de eerste doorkomst strandde ik net na de Haarbocht. Prut, prut, prut nix meer. Wat nu weer?Aan de kant gedrukt. Pomp loopt wel maar geen "fire in the hole". Oke weer terug gedrukt naar de paddock. Contact aan. Pomp draait wel. Sterker nog hij draait heel erg veel zonder tegendruk lijkt het aan het geluid te horen. Dan moet er iets mis zijn met de benzine slangen in de tank. En ja hoor, is er een slang van het benzine filter naar de stalen leiding afgeschoten. Die slangen zijn toch van abominabele kwaliteit. Gelijk een nieuwe erop gezet. En BROEMMM zij doet het weer.

 

Foto links: benzineslang van filter af geschoten.

 

Vijfde sessie:

Jawel helemaal uitgereden!! Ik begon me al af te vragen hoe het voelt om met z'n allen na een sessie in de paddock te rijden. Geen geweldige tijd maar ja, dit was eigenlijk pas de eerste volle sessie dit jaar. Hopenlijk gaat het vrijdag beter.

 

VRIJDAG (de 13e)

Na gisteren kon het niet veel slechter gaan. Of hij doet het helemaal niet meer natuurlijk.

Sessie een: Zowaar de hele sessie uitgereden. Tijd 2:05 niet super geweldig maar ik was nog wel wat zoekende naar de vorm. In tegenstelling tot gisteren reden we nu weer de snelle Stekkenwal. Dat is toch wel even overschakelen. Met als gevolg dat in de eerste sessie 50% van de meute de verkeerde kant opging. Bij de volgende sessies stond er zelfs een marshaller met een wit bord met een pijl naar rechts. (Kom je aan met 200+ km! Moet je niet meer denken "waar zal ik eens naar toe gaan". Of erger nog, "shit verkeerde straat even bijsturen")

Sessie twee: Ging ook niet slecht maar aan de rijstijl (lees: bochten techniek) moest nog veel verbeterd worden. Uiteindelijk 2:02 dus wel iets verbetering. Ik had me voorgenomen om te proberen dit weekeinde in de buurt van de 2:00 te gaan rijden dus de progressie is er. (Meestal rij ik dan in de wedstrijd nog 2 a 3 seconden harder) Echter bij het terug de pits in rijden waarschuwde iemand voor wat rook ontwikkeling. Wat nu weer? Kenneljk had het blok wat olie gelekt. Nou dat beetje lekken bleek toch iets meer te zijn want het blok was redelijk olienat tussen de cilinders en de bedrading. Waar komt dat nu weer vandaan?

Peter en GerkoSamen met Peter Walrecht en Gerko Brink kwamen we er achter dat de oliebreather pijp los naar de luchtkast lag. (Nou ja, de meeste eer gaat naar Peter die vond het) Dus de olielucht blies gewoon tussen de cilinders in. Oke, alles schoon gespoten met remreiniger en weer gaan met die banaan.

Sessie drie: Net op tijd weer in het pak en bij het oprijden van de paddock kon ik gelijk de baan op. Achter de hele meute aan. Ja, kijk dat is nou net niet de bedoeling. Dus gelijk het halve veld gepakt tot en met de Strubben. (Goeie oefening) Sorry als ik iemand in de weg zat maar ik geloof dat dat nog al mee viel. Afijn toen had ik dus ruim baan met nog wat 1098'en om me heen maar die waren op het rechte eind snel vertrokken ( helaas). Afijn ik had als doel in deze sessie te proberen om een zo constant mogelijk hoog tempo te gaan rijden. Met niemand voor me ging dat redelijk goed, voor het gevoel. Toch voelde ik de hete adem van het halve veld achter me en jawel na een aantal ronden kwam Deborah voorbij op haar 996. SHIT. Dat fietsje liep toch ook wel erg hard. In ieder geval te hard om bij te kunnen houden. Maar voor mijn gevoel ging de Mandeveen/Duikersloot nu weer eens een stuk beter. (Vind ik toch al zo'n pest bocht). Bij terugkomst bleek ik nu 2:00 rond te hebben gereden." YES mission accomplished".

Toch werd ik nog weer even op geattendeerd dat de motor soms nog wat rookte uit de uitlaat. Samen met peter nog eens gekeken naar de carter ontluchting. En voor mijn gevoel kwam er toch wel veel damp uit de pijp die in de luchtkast uitmond. Met andere woorden een redelijk hoge carterdruk. Dat kan dus alleen van de verbrandingskamer afkomen. Met andere woorden lekken de zuigerveren? Fiets kwam wel aan zijn vermogen...Hebben het maar even gelaten voor wat het was.

ZATERDAG (14 mei)

Mijn vrouw belt s'middags dat ze nog een vliegtuigje heeft voor eventuele clubfoto's vanuit de lucht vanaf vliegveldje Drachten. Nu heb ik Rene Zuidema al langer belooft eens mee naar boven te nemen maar ik kan nu zelf uitraard niet maar moeder de vrouw kan wel. Ik besluit haar maar direct in contact te brengen met Rene Zuidema, onze onovertroffen Clubfotograaf. Maar ik vermoed dat hij het wel iets te druk heeft met interviews e.d.

En inderdaad hij laat aanvankelijk verstek gaan. Maar kennelijk heeft hij toch nog even lopen nadenken en ik zie hem op een gegegeven ogenblijk toch met openstaand raam spoorslags richting Drachten vertrekken om deze kans niet te laten glippen.

Foto: De Ossenbroek bocht. (mijn favoriet)

 

 

Tussendoor het racen en sleutelen nog wat stickers en onderdelen verkopen. Rhett zat helaas weer met zijn knie te sukkelen. Maar met een paar ijspacks ging het wel. Bikkel...

Foto: Links, Ramses en ik - Rechts, TNR in wording en 888

luchtfoto dcr 2011

Foto boven: Luchtfoto van het TT circuit tijdens de T2 training zaterdagmiddag.

De kwalificatie trainingen. Ingedeeld in T3. Het belangrijkste waar ik mee bezig was, was de vraag of de fiets het zou volhouden. Gelukkig was het grotendeels droog op het moment van rijden. Ik besloot maar gelijk zo snel mogelijk van start te gaan want je wist maar nooit met het weer de rest van de dag. Dat resulteerde in een 2:01. Geen idee waar me dat ergens zou brengen. Maar de fiets liep in ieder geval.

De tweede training s'middags liep weer uit op een DNF. Halverwege de training wilde de motor niet meer door de 8000 toeren heen en begon wat tegen te sputteren bij volgas. Iets minder gas hielp wel even maar bij volgas kwam ze niet meer vol los. Terug de paddock op gereden en een paar keer flink staan gassen. De motor deed het wel?!

Dus dan maar weer de baan op. Maar het probleem bleef bestaan bij het volgassen. Dan had het ook geen zin om te blijven rijden voor een betere tijd. Tenslotte was het een tijdtraining.

Terug op de paddock zat ik even op te noemen wat er kon zijn? Motor moet lucht, ontsteking en benzine hebben. Benzine kwam er wel maar kennelijk niet genoeg. Als er niet genoeg benzine komt hoe kan dat dan? Filter verstopt misschien. Nou die er uit gehaalt. Maar aldoende herinnerde ik me dat de tank ook wat roest vorming had vertoond een tijdje terug. Nou staan die 888 tanken er toch al om bekent dat ze allemaal gaan roesten bij het aanzuigpunt van de pomp. Dus ook maar even de pomp eruit voor de zekerheid. En wat zien ik? Blijkt dat de inlaatzijde van de pomp dicht zit met een of ander viltprutje. Ik kon het er zo afpeuteren. Alla proleem weer gevonden en opgelost. Tank even schoon maken en weer in elkaar. Toch ook nog maar even andere benzineslang gescoord op de paddock die wel veel beter bestand zou moeten zijn tegen benzine. (Met name aan de buitenzijde van de slang.)

 

ZONDAG (15 mei) - "De Races"

DUCATI OPEN B.

nr2 open BJammer, al weer de laatste dag van het belangrijkste evenement van het jaar.

Uiteindelijk blijk ik ingedeeld in de Open B serie op de 2e positie. Wooowh, das niet slecht. 2:01 en vooraan staan. Moest dus meer in zitten dit jaar.

Start: Ik besluit de start niet te geforceerd te maken maximaal 3000 rpm moet voldoende zijn. Proberen bij de eerste 5 bij de Haarbocht te komen en liefst aan de binnenzijde.

 

 

 

 

 

 

"TAKE OFF !"

 

 

start1start2start3

eerste plaats

Foto's boven: De start, als eerste weg (en geen valse start ! ook belangrijk)! - Trouwens wat heeft die nr.3 lang z'n poot uit...zeker aan het steppen.

voorsprong open B 2011Kom ik als eerst aan bij de bocht! Ik lig op kop! Nou dan maar flink het gas erop houden. Toch een keer voor het podium rijden. Ik weet het tempo er goed in te houden maar ik heb geen idee hoe dicht ze achter me zitten maar het moet een kwestie van tijd zijn voor de dikke 150+ Pk's me gaan inhalen tegen mijn schamele 120Pk's en 101 NM. Maar na 2 ronden rij ik echter nog steeds voorop.

(zie foto hiernaast)

Maar dan bij de Bult gebeurd er iets geks. Terwijl ik in volle racevaart, vanaf de Stekkenwal, aan de rechtse kant van de baan kom aanstormen klaar om de Bult bocht aan te snijden rijd er precies midden op de baan een zwarte 1098 met een slakke gang. What the f3ck is this?

Automatisch kijk ik naar de rechtse Baco's of ze de blauwe vlag zwaaien maar ik zie niks. De zwarte duc rijd precies dwars door de ideale lijn voor het aansnijden van de bocht. Ik moet aardig aan de rem want ik heb geen idee wat die fiets gaat doen? Gaat ie nou nog naar de binnenzijde van de bocht? Of blijft ie midden op de baan? Ik heb geen idee en moet wachten tot na de Bult bocht om veilig te kunnen passeren aan de buitenkant. Helaas kost dat misschien wel het podium. Want even later blijken er 3 dikke duc's aan mijn achterwiel te zijn genaderd en die slachten me af op Meeuwenmeer bij het uitacceleren.

 

ingehaald open B

Foto: Hier gaat het op het laatst nog bijna fout, de rijder in tweede positie, dus voor mij, maakt hier in Mandeveen nog even een zwieper met het achterwiel (1098s).

Dat is balen zeg. In de laatste ronde komt er nog een gele vlag en ik rij naar de eerste 3 toe net voor de Haarbocht maar kan net niet dicht genoeg bij komen om er nog een of twee te passeren in de Strubben na de groene vlag. Uiteindelijk toch nog 4e geworden maar wel een ietsje pietsje teleurgesteld. Weer niet gelukt....

3D CUP - B Serie

En jawel het begint te regenen en dat droogt, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, niet meer op voor de tweede race dus met vereende krachten worden de regenbanden bij Rhett en mij 3 kwartier voor de race gemonteerd. (Vooral Ramses werk, waarvoor dank, wat kan die vent trouwens snel borgdraad monteren).

Net op tijd liggen ze eronder en kan ik gelijk in het pak naar de opstelling, zonder een beetje mentale voorbereiding. Daar aan gekomen zien ze geen gele stickertjes op de banden zitten. Ik hoor nog iemand zeggen dat je wel de paddock op mag maar niet voor de punten rijd. "What de hek" wat kunnen mijn die punten schelen, ik rij toch maar een paar 3D wedstrjden dit jaar. Maar ik zie een marshaller en die geeft aan dat ze nog 4 ronden te gaan hebben. Oh? nou dan haal ik nog even de stickers voor de banden op. Dus terug naar de caravan en gelukkig zie ik Ramses en Yvonne van de caravan weglopen. Ik weet toevallig ook nog waar de stickers liggen. Dus hupsakee die erop en weer terug naar de opstelling.

Tja, wat is wijsheid bij deze race? Ik sta op rij 6, 2e van links dus hoopjes mensen voor me. Ik kijk het maar even aan waar het schip strand. Belangrijkste is de boel heel te houden. Bij de start gaat het eigenlijk gelijk goed. Ik weet een behoorlijk aantal in te halen naar de eerste bocht toe, terwijl ik ook nog een keer mis opschakel! Sterker nog bij het uitkomen van de Strubben zie ik er maar een stuk of 6 voor me. Kijk dat bied perspectieven.

Achterop het circuit blijkt de baan eigenlijk droog te zijn dus daar gaat het elke ronde steeds harder. Ook Rhett heeft een goeie doorstoot naar voren gemaakt. Blijkt dat ie in mijn wiel zit want even later komt ie een keer voorbij. Nu zitten er voor ons twee dikke fietsen die niet zo'n hoge bochten snelheid hebben.

Toch zijn ze voor ons te snel op het rechte eind. Maar dan begint het in de tweede helft van de sessie achterin te regenen en kunnen we de andere twee passeren want die laten het er bij zitten.

Foto's boven: Hans #95 (ikke dus) en Rhett #47 zijn de dikke ducs eindelijk gepasseert!

regenrit

Ik eerst Rhett voorbij in de Bult via buitenom en daarna de nummer 4. Rhett weet hem ook nog te passeren en samen eindigen we als 4e en 5e. Rhett als snelste tweeklepper dus die scoort goeie punten.

Al met al een twee leuke races gereden maar het wordt toch zaak de TriNoveRoche aan het rijden te krijgen. Maar die staat nu weer thuis dus het werk kan weer verder. Zie de techniek site (linkje)

 

 

 

 

 


14. CRT 11 juni 2006

Na 5 weken weer eens een racedagje. Ditmaal de CRT C competitie op Assen. Aangezien ik mee doe in het 1000cc klassement zie ik meer als een soort training voor de 3D cup. De huidige 1000 cc machines zijn duidelijk een slag te zwaar voor de "oude" 888. Met name op het rechte eind.

Ik ging wel een beetje met de een hard hoofd naar het circuit gezien de mechanische storingen op de clubrace.

Ik had de regenbanden er nog op laten zitten van de laatste 3D wedstrijd op de clubrace. De voorspellingen liepen in de aanloop naar de dag zo uiteen dat ik het allemaal niet vertrouwde. Maar na overleg met Rhett toch bij aankomst de droogweer banden er op gelegt. En gelukkig bleef het de rest van de racedag droog.

Op een of andere manier was ik een beetje aan de stijve kant en zelfs het rekken hielp niet erg dus ik had niet zulke hoge verwachtingen van de dag. Het zou meer een onderling wedstrijdje met Rhett worden. Zeker gezien zijn progressie op de ABJ 1100cc 2 klepper.

En inderdaad de eerste training zaten we qua tijd vlak bij elkaar en nog wel 2:00 rond. Ik vond dat niet slecht voor een stijve hark op een oude fiets. Dus de dag was al goed. Qua classering stelde het niet zoveel voor, iets van een 20e plek geloof ik.

Tussen de eerste en de tweede training verving ik de remblokken voor want die begonnen toch wel wat slijtage te vertonen. Toen ik echter de blokken had vervangen kreeg ik mijn linker middelvinger klem tussen de remklauw en de spaak bij het controleren. Deed verrekte zeer en gelijk onder de koud water kraan. Hmm, daar gaat de rest van de dag was mijn eerste reactie, maar na een kwartiertje onder de kraan bleek het wel mee te vallen. Als ik maar kon koppelen dan was alles oke.

De tweede training verliep nog beter dan de eerste namelijk een 1:58. Ook Rhett ging vooruit en die bleef weer in mijn kielzog qua tijd. Uit ervaring rij ik dan in de wedstrijd vaak nog 2 seconden harder. Ik had wel een paar keer wat schakel problemen van 5 naar 6 op het rechte eind en dat kost toch ook wel tijd. In ieder geval bleef de opstelling 19e. Rij 5 , 2e van rechts.

Overigens werd ik een paar keer gewaarschuwd door de marshallers dat ik rookte. Dat bleek uiteindelijk de smeerolie ontluchting in de luchtkast te zijn. Er is toch nog steeds een hoge carterdruk dus die cilinders moeten een keer opnieuw ge-nikassilt worden. Helaas niet op korte termijn want deze maand zit vol wedstrijden. Dus ik moet een andere opvang tijdelijk zie te regelen.

Foto: De beer van Assen (Rhettje)

De wedstrijd

Zoals gezegt 19e plek met 4 man voor me. Bij het opstellen na de warming up lap ging iets mis voor mij op de startgrid. Op de baan staan veel te veel opstelpositie strepen getekend. Met als gevolg dat de twee man voor mij amper 1,5 mtr uit elkaar stonden. Geen mens die het opviel behalve ik. Nou dat liet voor mij wel een gapend gat aan de linkse kant over. Mooi om te passeren. Dat gebeurde dus ook. Ik had een goeie start maar en kwam bij de eerste 10 man uit. Ik zocht de binnen bocht van de eerste rechtse Haarbocht maar ik hoorde bij het aanremmen toch een partij piepende banden naast me. Kennelijk wilde nog iemand de binnenbocht halen maar dat lukte hem niet. Gelukkig kon ie wel goed remmen.

Ik kon redelijk in het spoor van de 'dikke duizends' blijven en was meer bezorgt om mijn eigen conditie. Lastig genoeg deed de ronde lap teller bij de start finish lijn het niet goed. Ik geloof niet dat ie een keer de goede ronde heeft aangegeven. Ja, alleen de laatste 2. Dat was lastig want ik wilde mijn conditie zo goed mogelijk verdelen over de 11 wedstrijdronden. Ik werd een paar keer gepasseerd maar die liepen toch niet echt hard weg. Ik was in de bochten duidelijk sneller maar het rechte eind kwamen ze weer voorbij blazen.

In de voorlaatste ronde werd ik gepasseerd op de start finishlijn door een MV Agusta. Althans iets met 4 uitlaatpijpen onder de kont. Daar baalde ik zo van dat ik in de Strubben alles gaf en Yes binnendoor gepakt. Ik verwachtte eigenlijk op de Veenslang wel weer teruggepakt te worden maar dat gebeurde dus niet? Ok volgas door de nieuwe Ruskenhoek. Ik hoopte dat de komende 4 bochten me voldoende voorsprong zouden geven om niet te worden gepasseerd op Meeuwenmeer.

Ik vermoedde dat de MV wel erg dicht achter me zat en verwachtte iedere bocht een inhaal manoevre maar dat gebeurde dus niet. Dan vanuit de GT in z'n 4 naar de start finish. Ik ben er achter gekomen dat ik eigenlijk over de start finish moet zien te komen tegen de toerenbegrenzer, in een zo laag mogelijk versnelling. Daarmee voorkom ik zoveel mogelijk een inhaal actie op het laatste moment. En jawel, de MV zat vlak achter me maar haalde me niet meer in voor de streep. Geen idee wat de score was maar de race voelde super. En ja hoor, uiteindelijk 15e en wel 1:56 gereden!. Dag was een groot succes! Hopelijk een goeie aanloop naar Oschersleben over twee weken....


3D cup Oschersleben

Na een paar jaar afwezig te zijn geweest gaat de reis weer eens naar Oschersleben in Duitsland. (450 km vanaf Groningen). Oschersleben is een heel aardig circuit waar je veel moet sturen en ik vind het vooral fysiek een uitdaging.

Voordat de reis aanving moest ik toch nog op korte termijn een ander technisch probleem tackelen namelijk de hoge carter druk en het bijbehorende grote olie nevel die daarbij in de luchtkast terecht kwam.

 

 

 

 

 

De hoeveelheid olie was van dien aard dat die niet allemaal naar binnen werd gezogen en er steeds een beetje olie in de luchtkast bleef staan en daardoor langzaam naar beneden sijpelde tussen de injector huizen en zo het hele blok smerig maakte.

De oplossing zat hem in een soort tijdelijke opvang te maken die wel de olie opving maar toch ook vrijelijk de lucht doorliet.

Ik had dat gemaakt door een aluminium drink fles te vullen met explosafe en daarin de carter ontluchtingsslang te steken. Dat werkte uitstekend plus dat ik kon nagaan hoeveel oile er nu eigenlijk per sessie in bleef staan. (Uiteindelijk zullen de cilinders een keer opnieuw naar de "nikasiller" moeten).

 

 

 

 

Woensdag voor het race weekend wilde ik de motor even de schuur uitrijden maar wat was dat ze wilde niet starten? De start motor draaide wel maar de krukas draaide niet mee. Dus moest er een nieuw startlager op het vliegwiel gemonteerd worden. Kanone wat zijn dat dure dingen zeg. Maar in ieder geval deed de motor het weer.

De reis naar oschersleben nam 6 uur in beslag met de gebruikelijk files rond Hannover en Braunzweig. Dus toch maar weer wat binnendoor weggetjes gezocht wat gelukkig redelijk lukte. Behalve dat het binnendoor dus op een gegeven moment ook even vast stond.Rhett en Yvonne waren intussen al een dag eerder aangekomen en de koffie stond gelukkig al klaar. Wat moet ik toch zonder die twee....Het zou een wisselvallig weekend worden maar op de rijmomenten was het circuit gelukkig droog.

 

 

 

Zaterdag:

Op zaterdag waren er 3 trainingen en onze tijden vlogen omlaag. Rhett had nog onze rondetijden van 3 jaar geleden teruggevonden en we reden uiteindelijk 18 seconden sneller! (van 2:02 naar 1:44) Over progressie gesproken. Helaas moest er tussen de sessies toch weer wat sleutel werk worden verricht.

Het begon na de eerste training al gelijk goed met een veel te hoge koelwater temperatuur en lekkage van koelwater vanuit de radiator dop. Mijn rechter arm was nat van het koelwater. iets wat tijdens het rijden niet was opgevallen. Uiteindelijk bleek de oorzaak dat er kennelijk te veel koelwater in de radiator zat, want na er iets uit te hebben laten lopen was het probleem over. Tevens was er na de laatste (3e sessie ) ergens lekkage van de olie langs de linker zijde van het blok. Dat bleek na veel zoeken te liggen aan een missende o-ring tussen de vliegwielsensor en het linker carterdeksel te zijn. Gelukkig dat er iemand voldoende 0-ringen bij zicht had. Niet echt ontspannen tussendoor.

Foto: Moi (#95) met Rhett (#47) in de achtervolging.

 

Zondag:

De wedstrijd dag. Het was weer spannend of de baan op tijd droog zou zijn voor de serie B wedstrijd. Maar het zonnetje kwam er door en gelukkig ging dat goed.

De eerste proefstart verliep matig want ik schakelde een keer mis naar de 3e versnelling. Gelukkig was het nog niet de echte start maar wel een puntje van aandacht.

Dan de start van race 1: Die verliep redelijk. Mens, er gingen er wel een paar echt veel te vroeg weg zeg. Degene rechts naast mij was zo vroeg weg dat ie een volle motorlengte weer in de rem ging om tot stilstand te komen. Das lachen als je daar achterstaat zeg...Ik stond op de 10e positie en wilde die graag proberen vast te houden tussen al die 1098's. Dat lukte aanvankelijk redelijk maar een kopgroep van zo'n 8 a 9 1098's liep aanvankelijk eerst bij me weg.

In de 5e ronde leek het gat te stabiliseren op zo'n 200-250 meter. Ik hoopte eigenlijk dat er wat strijd zou ontstaan voorin waardoor ik zou kunnen inlopen. Echter op het einde van het start/finish stuk leek het erop dat de motor een keer slipte. Ik hoopte dat ik geen rotzooi op mijn achterband had. Maar bij het uitkomen van de 4e bocht en bij het op het gas gaan was het ineens afgelopen. De motor hield er ineens mee op?! Snel de baan af maar starten ho maar. Kennelijk geen brandstof toevoer. Race over. Heel, heel jammer....

Race 2: Nadat de motor weer terug was op de paddock moest ik gaan zoeken naar de oorzaak. Ik dacht dat het misschien ook nog aan de koppeling kon liggen maar dat was het niet. Toch ook nog maar een keer de brandstofpomp uit de tank gehaald om te kijken of er geen rommel aan de zuigzijde zat. Ook niks te zien. Vreemd genoeg deed de motor het na een half uur weer normaal. Oke dan de tweede race proberen.

Die start verliep beter dan de eerste en ik zat bij de eerste 8. Echter wederom bij het uitkomen van de 4e bocht in de eerste ronde begon de motor weer in te houden en stopte ermee. Game over. Sloes, abgelaufen...Dat was wel balen. Wel de hele race vanuit het midden van de baan toegekeken maar wat heb je daar aan. Ik had met Rhett al afgesproken dat als de motor er weer mee ophield ik komende week Dahlem zou laten schieten.

De motor geeft toch teveel kleine problemen waardoor de focus van het racen afgaat.

Ik heb nu besloten de 888 in de schuur te zetten en alle energie te besteden aan het afmaken van de Ducati999TNR.

Met een beetje geluk kan die dan in september nog de baan op en misschien nog 1 of 2 CRT wedstrijdjes rijden dit jaar.

 

 

 

 

Foto onder: Laatste keer voor de 888 "on the road": (voorlopig dan toch...)


Tussendoortje - juli

Ik ben nu druk bezig met de TNR om die zo snel mogelijk aan de praat te krijgen. (zie ook Techniek - Ducati TNR)

De zaken die nog moeten gebeuren zijn legio. Eerst heb ik 3 steunen op het frame laten lassen in Groningen naast de werkplaats van Peter Waldrecht. Die steunen houden de accubox op z'n plek en is een bevestiging voor de quickshifter.

Lassen bij Peter2

Foto: Peter Waldrecht offert zijn knieen op om goed te kunnen lassen. Met dank aan Rick van Agema metaalbedrijf Groningen.

Peter heeft overigens een zeer unieke werkplaats in een voormalig mortuarium! De snijtafel stond er nog. En heel belangrijk, het is er ook in de zomer lekker koel...

dash 1dash 2

dash 3dash 4

Verder ben ik bezig de electronica aan te sluiten. Moest ik wel eerst weer een carbon dashboard bevestiging in elkaar flanzen voor het 999 dashboard. Dat "projectje" zie je hier boven.

Helaas, de benzine aansluitpunten van de carbon tank liggen net tegen de achterste kop aan. Das een beetje jammer want nu moet ik even een nieuwe onderzijde maken voor de tank. De oplossing ligt in het feit dat de pomp verder achteruit moet. Ik had gehoopt dat er voldoende speling zou zijn maar helaas...

Tank aansluitings probleem

De flens moet dus helemaal naar achteren op de plaats van de bobbel. Daarvoor moet ik dus wel de mal glad maken om een nieuwe vorm te kunnen maken. kinderklei lijkt hier de tijdelijke oplossing....

Intussen ben ik ook met de electronica aan het stoeien. En na veel zoeken kwam ik eindelijk op een site met iets interressants:

Het is een Franse site waar een aantal computer hobbyisten eigen ECU software maken om o.a. de ECU uit te lezen: http://ducatidiag.xooit.com moet je wel frans kunnen maar er is ook een internationale sectie op dit forum. Ik heb een kabeltje besteld en ga eens kijken wat dit spulletje allemaal kan. Hierover later meer....


 

Einde race seizoen

Alpe D'Huez 2011Tijdens mijn vakantie in Frankrijk en tijdens de 5e beklimming van de Alpe d'Huez heb ik besloten dit motor race seizoen helaas maar te beeindigen.

Jaja Met al dat klimmen komt een mens heel wat dichter bij zichzelf....Al met al had ik uitgerekend dat ik zo'n 32.000 voet heb geklommen in 2 weken. (Waar een Boeing 747 20 minuten over doet maar dat even terzijde). Overigens erg leuk al dat klimmen. Ook het afdalen is kikken. Bijna net als racen. Helaas ging het even mis op de Col d'Ornon.

Met een lekkere 80 km/uur kwam ik op de bocht aan en hanteerde ik de racemotor methode. Hard remmen voor de bocht en dan halverwege de bocht rem los en bollen maar weer. Dat werkt goed als je maar niet teveel achterop het zadel gaat zitten. Dat deed ik dus wel waardoor er te weinig druk op het voorwiel ontstond en dan is remmen in de bocht niet zo'n goed idee meer. PATS daar schoof ik over het asfalt. Ik herinnerde me dat Rhett eens vertelde dat vallen met een redelijke snelheid niet zo'n ramp is. Hooguit wat schaafwonden en die dan laten drogen aan de lucht. Hij had gelijk. Kon gewoon de afdaling voort zetten en gelukkig had de fiets ook geen schade. Daarna nog lekker een week kunnen doorklimmen. Een aanrader...

Helaas dus geen 3D cup en CRT meer op Assen. Wel een hoop minder sores om allerlei tijdslimieten te moeten halen i.v.m. het afmaken van de TNR. Door nu te stoppen heb ik een hoop meer lucht (en geld) gekregen voor het komende race seizoen. De bedoeling is dan dat de nieuwe fiets in zijn volle glorie kan deelnemen. Voor verder nieuws kan ik je aanraden het TNR bouw project te volgen en eventueel de webwinkel waar ook weer nieuwe carbon dingetjes gaan bijkomen in oktober.

Toet volg'nd joar....