Inhoud:
Zo de winter zit er weer bijna op. Nou ja, het is nu pasen en het sneeuwt! De paasraces op Assen zijn afgelast vanwege de kou... en over 2 weken begint de eerste CRT dag al....
Intussen dit winterseizoen niet veel gedaan, even een slipperclutch van MPL gemonteerd en de kont opnieuw gespoten en standaard onderhoud gepleegd.
Ingeschreven voor de Ducati Club Race klasse Ducati open A. Ik ben alleen bang dat ik straks tegen allemaal 1098-en moet strijden en roemloos ten onder ga met m'n 118,5 achterwiel pk-tjes .... Misschien beter bij de open B ingeschreven.... Streven is dit jaar bij de eerste 3 van de klasse uit te komen. Jaja, de lat ligt hoog dit jaar.
En de nieuwe Duc 1098R is uit wat een beauty zeg. (vooral de prijs).
Ook maar begonnen met wat lichamelijke oefeningen uit te voeren en wat dure kilo's kwijt raken (moeilijk). Volgens Rhett is iedere kilo 2 Pk dus ik kan er nog 8 pk bijtrainen. Afgelopen week op de jaarlijkse vliegmedische keuring 82 kilo schoon aan de haak ("Is dat ding wel geijkt want thuis geeft ie al jaar en dag 80 kilo aan? Jazeker, maar het goede nieuws is dat U vorig jaar om deze tijd 84 kilo woog!")
Ik heb zitten denken om een 999 blok in de 888 te bouwen maar de 888 loopt eigenlijk uitstekend alleen de eindspurt kan niet op tegen de 999's. Toch maar sparen voor de 1098r? Of een tweede hands 999rs blokje op de kop tikken? Keuzes, keuzes.
Maar owee het recreatie racen lijkt binnenkort afgelopen op de TT. 4 april de eerste CRT dag ben benieuwd of ze weer beginnen te zeiken over het geluid al ging het vorig jaar in de CRT nog goed.....
Intussen wat hardere actie ondernomen op het geluidsgebied. De motor is naar Joop Sangers van Desmopoint in Nieuw Balinge geweest. Ik heb de originele aluminium dempers pas laten maken op het 48 mm tangentiaal spruitstuk systeem en ik moet zeggen dat Joop een geweldige lasser is. Het ziet er allemaal mooi uit. Maar what about the music? Tja dat weet ik op dit moment nog niet want de fiets heeft er nog niet mee gedraaid.
Op de laatste CRT dag (ergens in april) viel het me op dat de olie wat wittig werd. O jee water in de olie! Bovendien gutste de voorvork olie uit de linker poot dus viel de laatste Grid Time sessie in het duigen.
Intussen heb ik de koppakkingen vervangen en de asafdichting van de koelwaterpomp. Volgens mij de enige plaatsen waar het kan lekken. Tevens de motor voorzien van nieuwe rode Samco koelwaterslangen want die lekten ook enigzins (na 14 jaar trouwe dienst). Bij de koppakking revisie ook nog enpassant een olieschraapveer gemold dus dat kon er ook nog wel bij. Moraal van het verhaal: haal de hele zuiger van de drijstang bij het monteren in de cilinder i.p.v. de cilinder op de zuiger te willen schuiven....
EN een nieuwe werkbank op de kop getikt. Mijn vader wist nog een oud ziekenhuisbed op de kop te tikken. Een houten tafel op gemaakt en voila een eigen heftafel! Die had ik al 2 jaar eeerder moeten hebben zeg wat een genot om te sleutelen. Kan ik iedere sleutelaar aanraden.
Ik heb in Hong Kong twee uitrol poster laten maken waarvan je er hier een op de achtergrond ziet voor 12,50 per stuk geintje voor de Clubrace dit jaar.
Zo de clubrace zit er weer op. Dit keer geen stress in de aanloop naar het weekend met als gevolg dat het allemaal niet zo geweldig ging!
Uiteindelijke startopstelling zou nummer 25 geweest zijn. Helaas ging voor mij de race niet door omdat ik geen geschikte banden bij de hand had om in het bagger slechte weer 8 rondjes in de stromende regen te rijden. Eerlijk gezegd was ik daar ook niet zo rouwig om....
Maar ik heb me evenwel toch weer kostelijk geamuseerd. De hele sfeer was op vrijdag, zaterdag en zondag geweldig en bovenal heb ik voor 540 euries aan stickers verkocht waarvan 25% gaat naar de kinderstichtingen Riders for Health en Wings of Support.
Donderdag avond hebben we "de positie" opgebouwd en dit jaar zag het er allemaal vreselijk "profi" uit. Een witte party tent voor de motoren en twee banners om onze aanwezigheid nog wat extra luister bij te zetten.
Wat zelfs een echte monteur in de persoon van Ramses op zaterdag en zondag, die door Rhett was gecharterd als onze persoonlijke monteur cq. manus van alles. Onze dank is groot!
De partytent was geen overbodige luxe bleek wel op zondag toen de regen met bakken uit de lucht kwam. Helaas heeft de tent de clubrace niet overleeft als gevolg van de wind eind zondag middag.... (En mijn goede idee om de schoorlijnen vast los te halen zodat we na Rhett's race gelijk konden inpakken.....nou ja voor € 10,- hebben we er toch een hoop lol van gehad. )
Ik had de indruk dat we door de opstelling veel toeloop hadden wat de boel extra gezellig maakte....
Donderdag avond sloegen Bernice Sangers en Robert de Vries hun kampement op naast onze positie.
Behalve onze eigen posters heeft Yvonne van Trigt aan Bernice Sangers ook een poster cadeau gedaan die er aangenaam verrast door was.
Mike en Rhett
Ook weer veel bekende gezichten gezien zoals Rene Zuidema, Harry Donders, e.v.a.
Overigens voor Harry ook een aanvankelijk beroerd weekend doordat op vrijdag de riemen braken van een der cilinders en de motor in allerijl terug werd gereden naar Oisterwijk en de fiets weer werd opgelapt door v.d. Biggelaar om vervolgens alsnog zaterdag een kwalificatie te kunnen neer zetten....Kijk das pas passie.
Op vrijdag nog even met Mike staan praten die echter ongelukkig genoeg zijn motor van het asfalt liet proeven dus voor hem was het helaas "game over". Ik heb hem nog zien lopen dus het viel gelukkig nogal mee.
Helaas toch weer minder 888'en dit jaar, sterker nog volgens mij zijn er maar 2 ECHTE 888 'en geweest. De rest hadden allemaal een ander (groter) blok erin hangen.
Leuk was de ontmoeting met o.a. organisatrice Cecile van Hattem van de 3D cup organisatie die bezig was om potentiele kandidaten voor de races van 2009 bij elkaar te verzamelen. Ik hou me aanbevolen...
Mike, ik en Rhett
Tja het leukste moment was voor mij toch de deelname van Rhett aan de race op zondag. Zeker gezien het feit dat ie vorig jaar nog in de lappenmand hing en toen niet kon deelnemen.
Zoals gezegd was het bagger weer voor de laatste race van de dag maar Rhett had een paar legale super motard banden op de kop getikt (Dunlop Sportmax Mutant) die sprekend op race regenbanden lijken met dat profiel. Ook de technische commisie dacht hier met illegale banden van doen te hebben echter ze werden door het aanwezige DOT nummer toch echt als seriebanden op de markt gebracht dus kon Rhett gelukkig als laatste starten.
Yvonne Van Trigt en ik gelijk naar het hoogste punt in de glazen toren boven rijdersinfo geklommen waar we een fantastisch uitzicht over zeker het halve circuit hadden. En het werd nog een leuke race om naar te kijken. Want iedere keer als Rhett weer te voorschijn kwam in de Ramshoek was hij weer een plaats opgeschoven!
Rhett klaar voor de 'wet' race.
Terwijl het overige (zwaar uitgedunde) rijdersveld steeds langzamer leek te gaan rijden ging Rhett steeds sneller en uiteindelijk als 8e geeindigd achter Harry Donders op zijn 888 met 998 blok!!
Harry en Rhett
Het is even stil geweest op de site i.v.m. andere zaken.
Rhett en ik aan het "spelen" op de TT op 11 juli 2008 (let op mijn zijjstandaard dat ik vergeten was te demonteren, HEEL vervelend geluidje.
Intussen heb ik wel enkele CRT dagen gereden met wisselend succes. De motor lekte namelijk koelvloeistof naar het carter.
Volgens het handwerkplaats boek kon dan niet anders zijn dan via de pompas of via de koppen. Dus eerst maar de sealring aan de pompas vervangen en de koppen gelicht en een nieuwe koppakking gestoken. HELAAS bij de volgende CRT bleek dit niet te helpen.
Vervolgens de hele pompas vervangen, de koppen laten vlakken (en gelijktijdig maar eens kleppen laten stellen na 3 jaar racen!) en weer nieuwe pakkingen gemonteerd. Nu is het even wachten voor het resultaat op 15 augustus voor de volgende CRT.
Tevens andere nieuwe voorpoten van Ohlins gemonteerd (type FG845). Deze kwam ik tegen op ebay in de USA voor de helft van de gangbare nederlandse prijs. Dat is toch wel verwonderlijk als je bedenkt dat ze eerst vanuit Europa naar de VS zijn verscheept en daarna weer mee teruggenomen worden?!
Echter even monteren ging eigenlijk zoals verwacht niet in een handomdraai.
De poten pasten wel in de kroonplaten maar er moesten twee andere axiale brembo klauwen gezocht worden i.v.m. montage afstand van de bevestigingsbouten. Er zijn namelijk remklauwen met 40 mm en 65 mm tussen de bevestigingsgaten. Natuurlijk dat de originele van 40 mm weer niet pasten!
Tevens een andere wielas (25 mm) die echter vriendelijk en voor nix geleverd werd door Jan Buijk waarvoor eeuwige dank. Andere wiellagers voor de 25 mm as en natuurlijk waren deze lagers weer niet in de juiste dikte van 14 mm leverbaar alleen 12 en 16 mm dik m.a.g. dat er andere afstandbussen moeten worden gedraaid voor tussen de lagers en tussen de linkerpoot en het wiel.
O ja, en als klap op de vuurpijl paste mijn originele 888 spatbord niet i.v.m. de lager gelegen bevestigingsgaten. Gelukkig had ik nog een oud ST2 spatbord liggen wat wel paste. Later toch maar een nieuw carbon spatbord gekocht via e-bay wat ook niet paste!
Enfin, nu staat de hele zaak weer in elkaar voor de volgende CRT van 15 augustus en de endurance van 25 augustus in de ZAC.
Echter we geraken tegen het eind van het jaar en de pirelli's gaan het helaas niet volhouden tot het eind van het seizoen dus via spanje nog maar een paar semi regenbanden besteld (Michelin Pilot power 2CT).
Weer een CRT gereden met de nodige probleempjes waardoor niet alle sessies konden worden volbracht.
Eerste twee sessies wel lekker gereden met als beste tijd weer eens een 2:01 in de tweede sessie, dat was al weer even geleden. Misschien te wijten aan de nieuwe voorvork? Maar toen sloeg het noodlot toe...
Eerst een water lekkage aan het pompdeksel maar dat was een kwestie van de boutjes wat nadraaien. Altijd link met die M6 inbusjes! Voor je het weet zijn ze dol gedraaid. Vervolgens ging het s'middags plenzen van de regen maar gelukkig dit keer geen middelste F sessie dus was het weer op tijd droog voor de G en H sessie. Wat denk je, is de accu bijna leeg?! Die laadde dus niet meer bij kennelijk. Toch met een duwtje van Rhett de fiets aan het lopen gekregen maar ik had het wel kunnen weten natuurlijk. Geen accu betekent geen brandstof pomp en geen ontsteking dus succes voor een terugtocht met de bezem wagen. Ik voelde het echter al aan komen en reed de fiets maar zelf naar binnen nadat ik op het rechte stuk zelfs Rhett niet meer kon bijhouden tijdens het acceleren.
Op de paddock gelukkig een iemand die weet wat een voltmeter is en er ook nog een bij zich heeft. En gelijk blijkt dat de generator nul spanning levert terwijl dat toch zo'n 60 a 70 volt moet zijn bij een beetje toeren. Dus game over, geen 4e CRT sessie meer.
Toch nog even de laatste sessie doorverkocht aan Roger van Motopaints Assen, dus niet alle centen waren verdwenen. Heb ik ook eens mazzel....
S'avonds gelijk het linker carter deksel maar weer verwijderd. En ja hoor, is een van de twee draden van de stator afgebroken op de soldering (zie 2e foto). Gelijk maar een hele nieuwe draad er aan gesoldeerd. Zaterdags proefdraaien en ja hoor hij doet het weer! Schilt weer 313 euro's.
Trouwens Osama Bicati was ook op de TT met jawel een 888 SP4.
Terwijl ik dit stukje schrijf ben ik nogal in mineur. Ten eerste omdat de fiets s'ochtends de geest gaf na een ronde of 6. Dus 150 ballen naar de mallemoer. Wat bleek, het linker carterdeksel was gescheurd. Niet te repareren natuurlijk ter plekke. Mazzel voor de andere 4 rijders die nu 5 x een kwartier konden rijden. Toch wel nuttig om eens te kijken hoe het van de kant eraan toe gaat. Blijkt nog wel wat coordinatie nodig te zijn ten aanzien de te volgen strategie en te gebruiken signalen aan de rijders. Rhett kwam zelfs eens te vroeg binnen wegens een per omgeluk verkeerd signalering van de pitbox crew. En ik moet zeggen dat onze crew chief de zaken goed in handen had.
Nog wel even een paar foto's gescoord bij ad kieviet als pleistertje op de wonde.
Dus hier wat close ups van de schade.
S'avonds thuisgekomen bleek de scheur het deksel in tweeen te hebben gespleten (zie boven). Maar veel erger was de scheur die ik vond in het in het linkercarter helft, wat het echte vermogensverlies verklaarde en de scheur in het deksel. A.g.v. het wrikkende carter is het deksel ook gescheurd helaas. Hoogste waarschijnlijk een uitgelopen krukaslager. Nu is de vraag hoe groot de schade zal zijn intern. Hopenlijk alleen de lagers en het carter en niet de krukas etc.
Intussen is de fiets helemaal uit elkaar om wat andere werkzaanheden uit te kunnen voeren. Zo was ik al tijden van plan om het frame eens opnieuw te spuiten wat bij deze gelukt is.
Opmerkelijk hoe weinig onderdelen aan zo'n fiets vast zitten. Het hele zaakje lag in twee uur uit elkaar en kon allemaal in twee doosjes!
Intussen is er weer een ander dikker carter gevonden bij Carl Nengerman in Apeldoorn. Voor mij ook de eerste keer dat ik zo'n ding van binnen zie.
Nu het carter uit elkaar ligt overweeg ik ook diverse tandwielen te laten verlichten middels uitboren en frezen van overtollig materiaal zoals ze dat bij Ducati Keamna in Duitsland aanbieden. Dus voorlopig niet meer Pk's maar wel meer acceleratie. Voor meer pk's zouden toch andere nokkenassen (431's o.i.d.) gemonteerd moeten worden maar die zijn nogal prijzig en nieuwe hoge compressie zuigers (1:12,5 compressieverhouding).
Het vervolg van de motor ombouw kun je zien op het deze link pagina van de site.
Als prettig afsluitertje van het toch enigzins mislukte seizoen zijn Rhett en ik op 19 oktober naar de MotoGP van Maleisie geweest!
Voor mijn werk werd ik opgestuurd naar Kuala Lumpur en koppelden we dat gelijk aan een bezoek aan de GP. Rhett kon gratis in het hotel pitten en legal meeprofiteren van de kortingen van de baas. Lekker warm (42 graden) en een schitterend circuit dat nog niet voor 1/3 uitverkocht was. Prijzen zijn spotgoedkoop voor de eretribune (Euro 18,50) zonder vaste zitplaats. Niet nodig want er was plek zat en je kon afwisselend een ander plaatsje zoeken om een ander stuk van het circuit te zien.
Even een dagje uit in het centrum van Kuala Lumpur. Lekker decadent...
S'ochtends om 8 uur op het circuit is het nog niet druk en kaarten vooruit bestellen was niet nodig geweest. Rhett ziet zijn nieuwe toekomstige fiets al staan.
De tribune is wel erg leeg om 0900 dus kunnen we de warmingup bekijken zittende tegenover de ducati (fabrieksteam en Alice team) pitboxen. Meeste 125cc rijders hebben eerder een "cooldown" nodig te zien aan hun rijhouding.
Maleisie is voor west-australiers bijna net zover vliegen als Philip Island dus waren ze in kleine getalen naar Sepang gekomen met hun mascottes.
Even geen foto's van de races want die waren op TV veel beter. Wel was er na afloop nog een lokale "superbike ZAC" wedstrijd. Volgens een Aussie kon je gewoon meerijden als je maar wat duiten neerlegde en lekker meedoen zonder enige poespas (race licentie, gekeurde uitlaat of meer van die Hollandse Calvinistische onzin). Kijk dat is tenminste amateur racen i.p.v. die vet betaalde bobo zooi in Nederland. Rhett en ik begonnen al gelijk te rekenen wat het kost om de dukkies een keer over te schepen met het vliegtuig.(Euro 2,50/kg FEDEX met KLM korting)
De qualificatie was de dag ervoor geweest en aangezien we nog wat tijd over hadden alvorens de taxi ons weer kwam ophalen besloten we even te kijken. Allemachtig, een deelnemers veld van zo'n 55 a 60 man en we waren benieuwd of er nog dukkies meededen en zowaar 2 stuks waarvan op de een op startrij 2 (1098) en een op de een na achterste startrij notabene een DESMOSEDICI. Ik was benieuwd naar de start van dat ding maar na de opwarm ronde bleek hij niet meer aan de start opstelling te verschijnen?! Doodzonde, want die had bij de start minstens het halve deelnemers veld gepasseerd. Afijn we hebben enorm genoten en waren maandagochtend om 0520LT weer op amsterdam dromend van een ritje op Sepang.
Dat luidde tevens het definitieve einde in van seizoen 2008 en kunnen we weer op een houtje gaan bijten voor de kachel dromend van volgend jaar...Bij de eerste 10 in de DCR 2009 volgens Rhett....Podium in de clubrace 2009 volgens mij. O ja en lekker 3D-en....
Einde 2008.