HQracing

Nieuws seizoen 2007

6 en 13 april

Op 6 en 13 april weer twee CRT dagen gereden na het lange, lange winterseizoen.
Helaas geen zomeravond competitie op 12 april i.v.m. huiselijke verplichtingen. Op 13 april zelfs een snellere tijd gereden t.o.v. vorig jaar (2:03 i.p.v. 2:05)!
Er zit dus nog progressie in. Streven dit jaar is om in ieder geval op de 2 minuten te komen. Dat geeft bij de clubrace een interessante rangschikking, mits de andere deelnemers niet veel beter zijn geworden.

Nu maar wachten tot de volgende CRT dag op 10 mei 2007.......

Intussen wat onderhoud uitvoeren zoals nieuwe radiale rempomp van Brembo, olie verversen, aandrijfriemen wisselen en nieuwe carbon kuipsteun fabriceren want die brak laatste CRT dag af. Verder uitlaat dempings materiaal vervangen, (na de plaatsing van de tweedehands carbon dempers deze winter blijken ze wel erg snel te verkleuren).
En intussen werk ik druk aan deze site om dat een beetje onder de knie te krijgen, (valt nog niet mee.)


10 mei 2007

888 op 10 mei

3 van de 4 sessies CRT Sport Grid Time gereden. Uitlaat dempers hadden nieuwe vulling gekregen maar de linkse demper was na een sessie al leeg! Ik had wat geëxpirimenteerd met alternatieve hittebestendige wol. Helaas werkte dat niet zo goed. (Wel mooi race geluid!). De tweede sessie gemist en snel naar huis gereden om de linkse demper even opnieuw te vullen met de overgebleven dempervulling uit de vuilnisbak. De derde CRT sessie de dB killers erin gezet en op hoop van zegen gereden. De rechtse demper kon er al niet veel beter aan toe zijn dan de linkse demper. Op de Veenslang maar niet vol gas onder de geluidspaal door wat gelijk 4 sconden per rondje scheelde. Jammer want ik had een Duc 999 gevonden die ik steeds bijhield en soms inhaalde. Tenslotte in de vierde sessie toch maar vol op het gas en een beste tijd van 2:03,44 gereden, zonder geluidswaarschuwing?! Bij thuiskomst was de rechtse demper volgens mij ook leeg. Afijn toch maar twee nieuwe vulling besteld bij RRP en voor 21 mei erin zetten i.v.m. de ZAC deelname.

Rhett's 888 links, mijne rechts

Was trouwens een lastige dag met al die wind. Met name de ramshoek (waar ik slechte herinneringen aan heb) was soms behoorlijk onstabiel en dus maar iets van de rand af gebleven. Door de wind in de rug leek het enerzijds of de remmen minder werkten en met name het insturen was een aparte gewaarwording. Ik dacht eerst aan een verkeerd afgestelde voorvork maar daar had ik niets aan veranderd sinds de laatste keer dus daar kon het niet direct aan liggen. Rhett ondervond echter min of meer het zelfde dus heb ik de vering maar even gelaten voor wat het was.

Zaterdag de rechter demper gecontroleerd en de wol was voor 90% vertrokken, opmerkelijk is dat de wol overgaat in allemaal kleine ronde rolletjes. Kennelijk wordt de wol eerst los getrokken en daarna blijft het nog wat in de pijp rollen alvorens het naar buiten wordt geblazen.

Volgende sessie 21 mei ZAC Assen, voor het werk naar Hong kong waar ik snel nog even wat cijfer stickers kan laten maken voor de clubrace...... (zie ook de SHOP)


21 Mei 2007 (als # 747)

De ZAC zit er weer op en wat een chaos. Nog nooit zoveel schuivers op een dag gezien.

Voor mij de eerste keer ZAC dus toch weer spannend. Rhett Van Trigt was al terplekke bij aankomst. Toch iets te krap gepland allemaal want ik heb geen moment rustig kunnen zitten tot aan de eerste qualificatie.

De eerste sessie hing ik een beetje achter Rhett maar ik besloot in de tweede sessie meer mijn eigen tempo te gaan rijden wat iets sneller was. Reed nu wel consequenter 2:03 - 2:04. De tweede qualificatie gaf recht op de 10e startplaats van 40 man in de S1klasse. "Niet slekt" al zeg ik het zelf.

 

ZAC 21 mei 2007in de achtervolging Strubben In de achtervolging Strubben.

De eerste wedstrijd manch had ik een wat slechte start en liep de motor niet lekker in stationair.
Dat was al gebleken aan het einde van de eerste qualificatie sessie.
De brandstof pomp in de tank deed niet erg dapper zijn best , wat te horen was aan het vage gezoem in plaats van het normale gebrom.
Balen want ik was in de eerste manch ook als 10e geeindigd. ik dacht er nog even over de tweede mach te laten schieten maar het was 'de dood of de gladiolen'.

De tweede sessie was chaos. Een goede start bracht me gelijk op plek 6. In ronde 3 ging de nummer drie er echter zeer onfortuinlijk in Meeuwenmeer ongenadig vanaf en het wrak kwam midden op de baan te liggen. Wedstrijd werd stil gelegd en kregen we te horen dat we opnieuw gingen starten in de oorspronkelijke start opstelling. Tja, goeie starts met een slecht lopend blok was natuurlijk te veel van het goede en ik kwam dan ook op een 13e plaats o.i.d.
Echter bij het uitkomen van Meeuwenmeer een geel/ rood gestreepte vlag en die bleek voor mij. Kwam ook wel veel rook achter mij weg. Aan de kant gezet bij de pits en vandaar naar huis geduwd. En inderdaad olielekkage op de uitlaat.
Bij thuis komst bleek s'avonds dat de oliekoeler gescheurd was.

Het ongeluk kreeg echter nog een staartje want ik hoorde dat een van mijn achtervolgers in de groep waar Rhett in reed het wrak op de baan niet had zien liggen en die ging er vol op. Rhett kon nog net dat tweede wrak ontwijken.
Na mijn verlaten van de baan in de ronde vijf ging Rhett er in ronde zes in de mandeveen vanaf door een schuiver van het voorwiel. Viel op zijn toch al pijnlijke rechter schouder en schouderblad. Die is voorlopig even uitgeschakeld. Balen drie weken voor de Ducati clubrace...
Overigens deed de pomp het thuis weer normaal dus dat blijft een vervelende klacht. Toch maar wisselen zo vlak voor de clubrace...
Update.... het lijkt de bedrading in de tank te zijn die de pomp af en toe slecht laat lopen. Nieuwe doorvoer geplaatst en probleem lijkt opgelost.
Tevens nog een andere koeler geplaatst want de oude was 'beyond repair'. Hoogst waarschijnlijk heb ik bij de laatste oliewisseling bij het demonteren van de koeler deze met verkeerde krachten vastgezet waardoor die is gescheurd, jammer want die koeler van de 748 past eigenlijk beter dan die van de 916 in de kuip .

Volgende sessie 23 mei 2007 CRT sport grid.


23 Mei 2007 (als # 42)

CRT 23 mei 2007

Laatste echte training voor de clubrace met alleen de trackday nog te gaan. Ik zag Rhett vanochtend nog even op de TT want die ging zijn inschrijfgeld terug halen bij CRT. Hij was er slechter aan toe dan in eerste instantie gedacht was. Waarschijnlijk een gebroken rib en zijn schouder niet te bewegen alsmede een zwaar gekneusde linker pink. Helaas wordt dat geen Clubrace dit jaar. In ieder geval beterschap gewenst.
Wel saai zonder een race maat.












Op de Paddock

mandeveen strubben mandeveen 2

Vandaag wederom een nieuw record gevestigd al zijn de stapjes wel steeds kleiner (2:02,3). Dankzij twee 999's met 130+ Pk wist ik het tempo er goed in te houden maar de rechte stukken gaan ze net iets te snel. Bochten wist ik ze goed bij te houden.
Helaas werd ik er in de vierde sessie weer afgehaald wegens geluid. Dus de pijpen moeten weer open om te inspecteren wat er nog aan demping in zit. Ik had trouwens in de kuip tepelbedden schuim zitten maar aan de rechter zijde dit verwijderd omdat er te veel olie in zat na de lekkage in de oliekoeler afgelopen maandag. Ik ga toch maar weer wat schuim aanbrengen. Alle beetjes helpen. (Wat ik van de dB killers niet kan zeggen).

Volgende happening 8 juni 2007 DE DUCATI CLUB RACE !!!!!!!!


Tussendoortje....3 JUNI 2007.... de spanning stijgt!

Zaterdag even contact gehad met Rhett en hij ziet nog steeds af. Hij hoopt ergens nog steeds te kunnen rijden, z'n fiets is alweer opgelapt maar het is afwachten geblazen. Intussen heeft ie al wel weer twee keer 40 km gefiets!!. Over bikkels gesproken..

In aanloop naar de races toch nog maar eens de linker demper opnieuw verpakt met BOS dempingsmateriaal (ijzerwol en vulling). Tevens ben ik op zoek geweest naar andere dB killers op de sloop waarvan er legio zijn (Boonstra, Ureterp) maar allemaal min of meer de zelfde types. D.w.z. een pijpje met schoepen.
Ik vond een geperforeerd soort rooster wat LASER in zijn dempers heeft zitten maar helaas maar 1 stuks. Dus de keuze wordt rijden of donderdag nog zelf iets in elkaar fabrieken.

Intussen weer een kleine tegenvaller. De brandstof pomp begon vrijdag 1 juni plotsklaps weer vreemd te doen!
Zelfs nadat de tankdoorvoerbedrading eerder vorige week al vervangen was. De bedrading was namelijk erg slecht en de isolatie in de tank was op plekken helemaal verdwenen.

Tankinspectie leverde een fikse roestplek direkt onder de aanzuiging van de pomp op en op diverse andere plaatsen in de tank.
Het persfilter was er al niet beter aantoe met hoopjes bruine bagger. Tevens bleek de drain vanaf de vulopening verstopt te zitten dus daardoor is er waarschijnlijk water in de tank gekomen in de loop der tijd.
In ieder geval de tank zaterdag 2 juni helemaal gedraind en direct met een Tank-Cure setje behandeld. (ontvetten, ontroesten en met epoxy behandelen.) Hij moet helaas wel 5 dagen drogen maar ik ben er in dat geval net op tijd bij geweest. De donderdag voor de clubrace moet de tank klaar zijn met een nieuwe pomp en filter. Hopenlijk heeft het filter zijn werk goed gedaan en is er niets mis met het brandstof systeem naar de injectoren....Hopenlijk komt er nu niets meer tussen...


8, 9 en 10 juni DUCATI CLUB RACE 2007
(# 101 - trackday & # 143 - Race)

Wat een geweldig weekend hebben we weer achter de rug!   (Maar wat een stress voordat het allemaal weer begon.)

dcr1 Actie in de qualificatie.

Donderdag ochtend, Gisteravond uit het buitenland terug gekomen. Ik moet die dempers stiller zien te krijgen anders kan ik het wel shaken morgen met die verrekte geluidsnormen op het circuit. De pijpjes met schoepen van Henk de Boer leveren volgens mij (maar vooral Assen!) geen voordeel op dus ik moet zelf maar wat in elkaar flanzen.
Hele ochtend bezig geweest met snijden en lassen bij een kennis maar ik kan het niet uit proberen want de motor kan nog niet starten i.v.m. de drogende epoxy in de tank. De zelf gemaakte pijpjes zijn achteraf eigenlijk niet zo geweldig en ik ben bang dat als ze eenmaal in de uitlaat zitten, ik ze er niet meer met goed fatsoen uitkrijg. Toch maar niet erin. Ik heb nog een paar andere vernauwers liggen maar die moet je in de uitlaat lassen volgens de gebruiksaanwijzing.
Nou ja als de nood aan de man komt dan kan ik ze ook nog wel met een boutje vastzetten.

Donderdag middag. Ook het project met de benzine tank krijgt nog een staartje.
Nadat ik donderdag namiddag de tank weer in elkaar had gezet, (de epoxy zal nu toch hopenlijk wel goed gehard zijn?) wilde ik uiteraard de motor starten. En wat blijkt? Hij slaat niet aan! Potver...4#@!?
De nieuwe pomp kon, aan het geluid te horen, kennelijk zijn druk niet kwijt? Slang losgemaakt en pompen als een tierelier. Alle leidingen doorgeblazen, alles open. Dan zal het drukregelventiel wel stuk zijn. Dat ding is solid state dus niet open te maken. Afijn dan donderdag avond maar inschrijven en hopen dat er al wat onderdelen zijn te krijgen op de paddock.
Alles behalve een drukregelklep natuurlijk. Ramon Versteeg #62 maakt me er op attent dat het dezelfde klep is als van de ST2 dus dan maar gokken dat Olijve in Assen vrijdag ochtend zo'n ding heeft liggen.
Ook maar even Henk de Boer bellen (21:00 uur! Sorry Henk, stress breekt wetten) en via Rhett van Trigt, Joop Sangers van Desmo Point proberen te contacten. Helaas alles duid erop dat de trackday een 'disaster' day word. Of te wel niet rijden.
22:30 uur Toch maar de fiets op de kar en alles klaar zetten voor de dag van morgen. Ik zie op het circuit wel hoe ik het probleem oplos. O ja, ook maar die vernauwers er met een boutje even in zetten.

Vrijdag ochtend, 5:15 in de ochtend, ik word wakker en kan niet meer slapen, hoe gaan we het drukklep probleem oplossen, heeft iemand zo'n ding?
En hoe ziet dat ding er van binnen eigenlijk uit waardoor hij niet meer doorlaat? Verrek, ik heb ook nog het handwerkplaats boek van mijn voormalige ST2 ergens liggen, daar maar eens in kijken.
Een dwars doorsnede van de klep staat er heel mooi getekend en.....Hé?! Het zal toch niet waar zijn? De slangen zitten gewoon verkeerd aangesloten op de tank?! 07:00 uur op weg naar het circuit. Holiebellolie, laat het in vredesnaam de slangen zijn. Fiets van de kar, tank omhoog, slangen omdraaien aan de tank.... en HIJ DOET HET! Praise the Lord, halleluja.
Hoe stom kun je zijn?! De stress zakt desmoquadratisch. Kan het toch nog een leuk weekend worden als ik niks anders stuk rijd en geen geluidswaarschuwing aan de broek krijgen.

De keuring, gelukkig geen actieve geluidkeuring, dus ik kan in ieder geval de baan op vandaag.

keuringsrij in de rij wachten op de keuring

Twee weken geleden nog een interessant engelstalig boek gekocht omtrent rijtechnieken, geschreven door Andy Ibott, de coach van Thomas Lühti (GP kampioen 250cc, 2005). Performance Riding Techniques door Andy Ibbott, (ISBN1 8425 343 0) HAYNES PUBLISHING, SPARKFORD, YEOVIL .

Daar vind ik, naast de prachtige GP foto's, nog wat aandachtspunten die ik wellicht kan gebruiken in de races.
Vrijdag een aantal technieken uitgeprobeerd maar ik heb geen enkele manier om uit te vinden of het ook wat opleverd.
Er gaan ook weer bosjes mannen van de baan dus overleven deze dag.
Het is overigens bloedheet en broeiierig dus hopenlijk geen slecht weer dit weekend.

Bij het remmen is de voorvork wat instabiel dus wat is wijsheid? Waar zullen we eens aan stellen?
Rhett denkt aan een verhoging van de veer voorspanning maar ik ben het daar niet mee eens omdat ik dan minder diep inveer wat volgens mij een slechter instuurgedrag opleverd.
Ik probeer me dat internet stukje over vering instellingen te herinneren en besluit de rebound in ieder geval wat strakker te zetten omdat de vork wat fors omhoog komt na het remmen en de fiets daardoor wat onrustig wordt.
Ik moet er toch echt op letten dat ik eigenlijk de rem rustig opbouw dan knalhard rem en dan rustig weer loslaat tijdens het insturen. Op die manier moet de voorvork onderin blijven door de overgang van remdruk naar centripetale bochtkracht.
Maar het raceboek zegt ook dat trailbraking (remmen in de bocht) een riskante onderneming kan zijn, kijk maar naar Rhett die weet er intussen alles van. Voorzichtigheid geboden dus.
De vierde sessie lukt het me echt om het voorstaande toe te passen en de fiets is gelijk een stuk rustiger, alsmede zijn berijder.
O, moeder wat is het heet! In de 6e ronde de zwarte vlag met #101! Ja je zus hoe kan dat nou? Is de dempingswol nu al weer verbrand?
Terug naar de paddock en naar Rijders info. Hoopjes boze mensen aan de balie maar ik wil alleen maar weten waar ik moet tekenen. Het was toch de laatste sessie en het is mij te heet geworden, slecht voor de concentratie.
"Sorry maar we hebben geen papier voor je om te tekenen!" Zeker weten? Ja, alles nagekeken maar misschien komt het nog van boven van Time Control.
Roelof Nijenhuis
Aha, dan ga ik maar eens bij Roelof Nijenhuis achter zijn de geluidscomputer kijken.
Roelof ziet me al binnen komen en begint breed te lachen. "Dag meneer Quirijns!" Zo Roelof, heb je me gemist of zo en heb je me daarom van de baan gehaald? Je hebt me toch weer bij mijn kladden met je geluidsmeting. "
O ja? Nou daar weet hij niets van. Zullen we dan maar eens even in de PC kijken. En inderdaad op de hele dag twee keer 100,5 dB maar dat was altijd in groepen rijdend. De rest was rond de 98,5 - 99 dB. Ja maar dan ben ik er dus voor niets af gehaald?!
Alla iedereen maakt wel eens fouten en het was toch al te warm dus ik kan er eigenlijk niet kwaad om worden. Ik heb de dag weer overleefd.

Zaterdag ochtend, het wordt serieuzer.
Ik moet pas om 11:45 rijden en neem het er even rustig van onder de voortent van Rhett. We hebben uitstekend uizicht op de keuringsrij en ik neem me voor om pas uiterlijk om 10:30 naar de rij te gaan.
Om 10:00 worden echter de zenuwen de baas en rij ik toch maar naar de keuringsrij. Bernice Sangers die ook bij ons staat is al klaar met keuren en staat bol van de spanning voor de Sound of Thunder.

Hé leuk, allemaal motoren om me heen met mijn cijferstickers in de keuringsrij!
En het staat leuk, verkoop expiriment geslaagd.
In de rij komt een grijze duif met een camera naar me toe met een big smile. "Hallo Hans ik ga jouw dit weekend interviewen". En wie is U dan wel? Rene Zuidema van de Strada.
Ja, maar waaraan heb ik dat dan verdiend? Er zijn hier vast veel meer interessantere mensen dan mijn persoontje.
Nou, jouw maatje Rhett stond toch breeduit in de strada vorig jaar en jij vond dat maar soso, zodanig dat je zelf een fotootje stuurde met de strada in je handen. En die hebben we toen gepubliceerd. Ja dus? Ik ben een hele verlegen jongen, misschien kun je beter Rhett interviewen want die baalt dat hij niet kan rijden door de blessure.
Het blijkt dat Rene dit weekend een aantal mensen volgt en ik ben er toevallig een van. Toch een aangename verrassing.

De keuring verloopt oke, zonder dB killers 98,5 dB bij 4500 RPM.
 "Ja maar, ik ga wel met wat meer dan met 4500 rpm onder de meetpaal door?!"
De man met het meetstokje kijkt me eens vriendelijk doch meewarig aan. Die opmerking heeft ie zeker al vaker gehoord?

Een half uurtje later tref ik Rene Zuidema bij de tent van Rhett en een officieel interview begint.
Doelstelling voor de Clubrace?
"De snelste van alle 888'en worden! En Harry Donders verslaan want die was vorig jaar de snelste dus dat moet de man to beat zijn."

club race 2007 club race 2007

De eerste qualificatie, ik neem me voor er niet af te vallen en geen risico's te nemen. Daar is de clubrace zelf te leuk voor.
En wat is wijsheid? Een goede tijd neerzetten in de eerste sessie of in de tweede? Vanmiddag regent het misschien wel?
Nou ja ik zie wel wanneer ik het lekkerste ritme heb.
Uitslag: 11e van de 40. Niet slecht maar ik rij maar een 2:03 en dat valt iets tegen na mijn eenmalige 2:02 dit jaar. Wel zijn de rondetijden erg constant dus toch een beetje een opsteker.
Priscilla Beentjes (#103) hou ik al een tijdje in de gaten en die is nog sneller met een 2:01,4. Vorig jaar was ik 26e met 2:10 dus het is allemaal al een stuk beter. Maar wat is dat nou? Ene Dirk Alblas (#138) rijdt met een 851 minder dan 2:00!
Daar gaat de doelstelling, ik heb nog niet sneller gereden dan 2:02 en dat kostte al veel moeite dus dit jaar geen snelste 888. (851 en 888 is voor mij een pot nat). Rhett wijs me er fijntjes even op dat het wel een SP3 is met honderd tig achterwiel PK's.
No,u dan moet ik maar tevreden zijn met de tweede plaats want anders rij ik me zelf steendood.

De tweede qualificatie, ik besluit me achter Priscilla Beentjes aan te begeven met haar 998s.
Op de rechte stukken kan ik haar net bijhouden in de slipstream maar tijdens het remmen haal ik haar vrij makkelijk weer in.
Ik blijf een tijdje achter haar aanrijden in een groepje van 4. Ik merk dat ik in de bochten sneller ben en wil er eigenlijk wel voorbij want elke keer dat vroege remmen en inhouden begint op mijn zenuwen te werken.
De Strubben is altijd een goede bocht om in te halen en ik pak mijn kans en ga er ruim binnendoor voorbij maar zonder slipstream valt het niet mee er voor te blijven en ze komt op de Veenslang weer naast me rijden.
Ja doei, ik rem nu toch later en blijf haar voor. De bochten partij die na de veenslang komt tot aan Meeuwenmeer geeft me voldoende voorsprong en ik eindig als 9e in de tweede sessie met 2:01,817! Jahoe, mijn best time ever!
Niet voldoende om op te schuiven op de startgrid want Priscilla is sneller in de eerste sessie.
Toch vind ik de derde startrij niet slecht met maar twee rijders voor me.
Wel zijn er nog 9 rijders voor mij die allemaal 2:01 rijden dus dat wordt close racing morgen en dus meer risico.
Toch maar een beetje oppassen want die lui hebben allemaal mooie nieuwe dikke snelle 998'essen. Dus zal ik maar achteraan aansluiten morgen.
Elfde positie vasthouden wordt de nieuwe doelstelling.

Zaterdag avond, ik lig thuis in bed en ben elke bocht nog eens aan het herhalen qua rempunten en acceleratie.
Nog eens even kijken op Google Earth naar de bochten welke zijn echt scherp en welke wat flauwer. Waar kan ik nou nog wat harder doorheen?
Ik repeteer de start nog eens qua houding volgens Andy Ibott, laag naar voren hangen, druk op het voorwiel houden, fiets recht op, niet te veel toeren, en met rechterteentje aan de grond, snel rechter voet intrekken. Ik merk dat mijn hartslag al weer aardig oploopt dus knop om en gaan slapen!

Zondag, pas om 16:45 rijden in de Ducati open A's dus de hele dag wachten.
Ik besluit niet te vroeg naar het circuit te gaan zodat ik nog wat tijd met de familie thuis kan doorbrengen.
Mijn vrouw ziet het echter wel zitten om een nieuwe Duk te winnen en om in een heus interview te komen te staan!
Ik ga vast vooruit met zoonlief waarna zij wat later komt voor een uurtje en zoonlief weer mee naar huis neemt voor zijn middagdutje.

ramshoek en max max hobbelbappa
Max kijkt het allemaal maar eens aan richting de Ramshoek maar gaat uiteindelijk voor de hobbelmotor.

De hele dag wachten is ook niet goed voor de zenuwen en wat rondlopen verzet de gedachten.
Ik mis Rene voor de race voor een interview door al dat rondlopen.

Alle 888'en bij elkaar krijgen is wat te lastig deze dag maar ik besluit een zo groot aantal op te zoeken en een kleine fotosessie te maken van de machines. Helaas kan ik niet iedereen vinden.

chris draaisma Jacco Pauw peer de ruiter piet rebel sander schipperharry donders harry vanachteren genomen Harry Donders als Stoffel racing en vanachteren genomen anders wou ie niet op de foto.....
wouter jorritsma
Achtereenvolgens: Chris Draaisma, Jacco Paauw, Peer de Ruiter, Piet Rebel, Sander Schipper, Harry Donders en Wouter Jorritsma.

S'middags volg ik buurman Marcel (#62) in de desmo tweekleppers vanaf het hek bij de Veenslang op zijn ST2, hij doet het goed en werkt zich nog wat plaatsen op.

RACE VERSLAG

16:25 uur, Héhé, eindelijk de race kan beginnen, Sandra is intussen weer terug gekomen na het middag slaapje van "onze roze big" om naar de race te kijken met zoonlief.
Ik hijs me in de onderkleding en het pak en zorg dat alles perfect zit, geen kreukjes of knellingkjes o.i.d. wat de pret kan verstoren, het feest kan beginnen. Doelstelling? Heel blijven, geen risico's!

In het Parc Ferme, wat is wijsheid?
Vooraan de opwarm ronde of achteraan? Ik besluit maar vooraan te gaan staan.
Stoppen bij de rode vlag aan het einde van de pitsstraat. Hmm, ik wil gewoon als eerste weg zijn, pshychologische oorlogsvoering van de eerste orde.
Kan me niet bommen. Niemand voor me. Lekker even rijden alsof ik op eerste positie lig. Lekker optrekken en hard remmen.

Startgrid; verrek ze hebben hier wel veel vakjes welke is de mijne? O ja opzij kijken, 3e rij.
Jippie, ik sta
. Concentratie, houding, motor rechtop, teentje aan de grond, naar voren leunen, helaas geen toerenteller meer die is gisteren overleden, who cares heb je toch niet nodig, ik ken deze fiets toch?
Dan maar voorzichtig iets gas erop.
Rode licht aan, ik tel; 3, 2, 1, nu ongeveer..... Daar gaat ie, wiel blijft omlaag en dan begint La Bella te trekken....!
Ik lijk wel overal tussendoor te vliegen. BAM, dag Priscilla, die staat nog nagenoeg stil lijkt het wel.
Eerste bocht rechts, niet al te druk, uit de bocht, ik tel... nummer 5 of 6e positie!
Jeetje, hoe blijf ik die anderen voor? Aan haken bij de voorgangers. Kijken hoe lang ik het vol kan houden met dit oude barrel tegen die kanonnen.
Strubben, mijn favoriete bocht. Allemaal aan de rechterkant, ik ga door het midden van de baan en pak de Strubben binnenin tegen de curbstones. Langzamer de hoek om maar ik wil zo snel mogelijk op het gas.
Dat waren de nummer 4 en 5 voorbij!
Damn, op het lange eind komen ze me voorbij, ik mis power in het middengebied, slipstream opzoeken. Jeetje, van die vroege remmers, ik ben weer bij.
Uit de bocht komend... Ze gaan laat op het gas, ik schuif er steeds dichterbij en moet zelfs inhouden.
Het volgen in de bocht blijkt makkelijk dan gedacht. Ik zie de eerste drie man langzaam weg rijden terwijl ik met de nummers 5 en 6 aan het vechten ben.
Het blijft stuivertje wisselen. Ik pak de nummer 5 terug en hang een paar ronden achter nummer 4.

Barst, haarbocht, ik kom te ver buitenuit en moet stevig vanhet gas af. eeejauw daar gaan ze me weer voorbij. Nog meer achtervolgers? Nee. Oke opnieuw oppakken dan maar.

achterom kijken Haarbocht missertje even achterom kijken...


Meeuwenmeer, volgens Google Earth en mijn gevoel kan ik hier harder doorheen want ik heb ruimte zat aan de linkerkant.
Nummer 4 durft niet zo snel op het gas voor de bocht, maar ik durf er binnenin niet voorbij te gaan omdat hij ieder moment naar binnen kan komen.
Hogerheide, windje mee, ik kan het bijhouden in de slipstream.
Shit, gaat ie weer behoorlijk van het gas af voor Ramshoek. Hier kun je heel hard doorheen dan maar aan de buitenkant proberen en laat remmen voor de GT.

GT 1 GT 2 GT 3GT bocht


GT bocht GT enkele ronden later...

Gelijk bij de GT, ik aan de binnenkant, laat hem maar voorgaan mijn kans komt nog wel.
Wederom Strubben, zelfde verhaal, ze gaan aan de buitenkant zitten, piece of cake, binnenkant houden. Voorbij, 4e plek.
Daar komt nummer 5 weer voorbij. Proberen uit te remmen in Ruskenhoek.
Shit, hij remt weer vroeg, véél te vroeg...! Anti-Crash manoevre, het plein op en naar het uitgangswegje, rechts kijken, daar komt nummer 5 ook al, achteraan aansluiten, 6e positie.
Hmmm, dat was het dan... weer op 6, niks achter me.

Concentreren jongen, laag op de motor blijven bij het remmen, knieen tegen de tank drukken, zwaartepunt in het midden van de fiets houden. Kont achteruit houden in dat zadel, remmen tot in de bocht, buitenbeen tegen de tank aanhouden in de bocht, overal laag achter het scherm blijven zitten.
Je zus, knie en tenen gelijk aan de grond slechts derde keer van mijn leven, platter kan ie niet en ik schrik niet eens meer,
" Performance riding technologies; JE REMT OF JE GEEFT GAS
tijdens bochten, er is niks tussenin."
Volgende bocht wéér met knie en schoen aan de grond. Ik moet die poot verder op het stepje houden!
Hee, daar komt nummer 5 in zicht.
Volgende bocht, uitremmen, vroeg gas geven en voorbij!
Nummer 4 in zicht.
Boys I'm back !
Ik moet die nummer 4 voorbij kunnen.
Wachten, wachten, geen risico, 6e ronde, in de Strubben weer voorbij.
Rijden wat je kunt, niet meer vanachter dat schermpje omhoog komen.
Knieen gaan nu bijna iedere bocht aan de grond, voelt eigenlijk wel vertrouwd...

Hee daar in de verte gaan 2 en 3, helaas die zijn te ver weg.
Ruskenhoek, nu gaat ik echt hard de bochten om.
Duikersloot, Jongens alsjeblieft niet nog een paar ronden ik lig 4e en wordt moe, hijgen en puffen in de helm, maar wel vrij baan.
GT bocht, 4 keer terug klikken, hard rechts, hard links, op het gas, jahoe, finishvlag inzicht, godzijdank, plat blijven, ze moeten wel vlak achter me zitten!
Zul je zien dat ze me toch nog inhalen op de streep alla de laatste Superbike tussen Bayliss en Toseland.
DE VLAG..... IK BEN VIERDE !
Het voelt als eerste!!!
Ik wil omhoog met allebei mijn armen maar het gaat net goed. Ik donder er net niet achterover vanaf. KLUNSJE!


uitrijdenJehaa, het zit erop lekker uitrijden....

Uitrijronde; ik ben als een kind zo blij, de adrenaline is door het dak heen.

Pitsstraat in, nummer 4, geen podium, maar who-gives-a-scheet, ik ben voor mijn gevoel nog nooit zo hard gegaan en heb twee man in directe duels verslagen.
Rhett staat te popelen bij de uitgang van Parc Ferme.
"Man! Je reed als een kogel. Je hebt zeker onder de twee minuten gereden!" Dat gevoel heb ik nu toch ook wel een beetje.
Stoppen bij de tent, wat ben ik moe, even bijkomen. De euforie is nog niet over, moet wel de adrenaline zijn die nog nawerkt.
Een gelukzalig gevoel maakt zich van mij meester.
Bijna net zo goed als de geboorte van kleine Max.

Later blijkt, ik ben als eerste qua tijd en plaats van alle 888/851-en gefinisht! ....Mission accomplished !!

Daar komt Rene van de Strada weer aan voor het finale interview, echter had het niet kunnen zijn.
Iedereen is al druk aan het opruimen, halve paddock is al weg. Nog even napuffen, zou er iemand wat op film hebbben staan?
Bach Lamboo vast wel. Jammer dat ik niet live in eurosport zat! Ik had mezelf toch wel eens zo heel schuin willen zien hangen.

Nog wat plaatjes van de Ducati Club Race 2007 - Ducati open A (met speciale dank aan Yvonne Sybom voor de foto's):

zondag race 1zondag race 2zondag race 3

Nummers # 114 en # 111, bedankt voor de heerlijke race en Club Race Commissie bedankt voor het feest.....!

Dinsdag 12 juni: www.mylaps.com, ik geloof mijn eigen ogen niet...?! BENG ! Door de magische barriere van 2 minuten gedenderd met 1:57,5 in ronde 8!
Dat is dus 3,5 seconden sneller dan het laatste record!
Sterker nog, het is de twee na snelste ronde in de Ducati Open A race.

Wat nu? Wat kan je nog meer voor doelen stellen in het race leven? 1:55? Eerste worden volgend jaar?
Lijkt me wel erg hoog gegrepen allemaal. Eerst maar eens proberen constant onder de 2 minuten te rijden.
En HdeB maar eens met een bezoekje vereren, kijken of t'ie nog wat uit het middengebied kan peuren. Ten slotte is de fiets nog niet met dit in- en uitlaat systeem op de bank geweest. Een ding is zeker, deze fiets blijft voorlopig nog even i.p.v. een 999 (rijmt)!


18 JUNI 2007, Voorlopig de laatste CRT tot augustus

18 juni crtHelaas dit is een wat minder memorabele dag. Het weer deze dag was al wat dubieus, s'ochtends regen en ik had maar 3 sessies besteld. Bij aankomst op het circuit regende het nog steeds en besloot ik de eerste sessie te laten schieten. Ik heb geen regenbanden en ook geen bandenwarmers en was niet helemaal zeker hoe de Pirelli's zich na 4 circuit dagen zouden gedragen. De tweede sessie was het al aardig aan het opdrogen en besloot ik een poging te wagen. Aanvankelijk voelde de fiets erg onstabiel maar dat werd gaandeweg beter naarmate de baan verder opdroogde. Beste tijd 2:15, da's weer eens andere koek.

S'middags kwam de zon er een tijdje doorheen en de baan was praktisch helemaal droog. Ik kreeg er weer zin in en tot ronde 5 ging het lekker. Geen wereldtijden (2:02,8) maar het tempo ging steeds beter. Echter het begon in ronde 3 weer iets te druppen maar dat zette niet door. De baan leek nog steeds droog al was het op een gegeven ogenblik aan de oost zijde iets aan het motregen op mijn vizier. Ik besloot dat het tijd werd misschien maar iets rustiger aan te gaan doen. Mijn wens werd gelijk in vervulling gebracht echter niet op de manier die ik me voorgesteld had. Midden in de Haarbocht ging ik in de apex onderuit. Typisch geval van achterwiel uitbraak. Ik zag de motor in mijn ooghoeken vonkend mee schuiven en ik gleed op kont en rug door het nepgras het teerpleintje op en kwam daar ongeschonden tot stilstand. Gelijk de motor uitgezet die iets verder op nog lag te knorren. De baancommisaris zei dat ie al met geel rood gestreept stond te vlaggen omdat hij gladheid a.g.v. de regen vermoedde. Helaas het mocht niet meer baten.

crash 18 juni 2007Schade valt mee alleen wat polyester weggeschaaft op rechter kuip en kont, ruit voor aan diggelen, rechterclipon omgebogen en gas hendel defect, rempedaal rubber deels weggeschuurd en een schaaf plek op de uitlaatbocht. En wat schuifschade aan de remhendel. Aan het pak een schaafplek door op de rechter schouder dat zal nog de duurste reparatie worden.

kont schade

 

 

kuipschade


17 Augustus 2007

Zo weer eens 3 sessies gereden op Assen na het kleine debacle van twee maanden geleden.

Gezien de tijden is een pauze van 2 maanden toch wel veel. Het ging niet echt hard met 2:04. Afiijn een opwarmer voor volgende week in de ZAC waar Rhett ook weer meedoet.


24 Augustus 2007

De laatste ZAC op Assen dit jaar alweer. Spanning alom vanwege het geluid natuurlijk maar vorige week had ik geen problemen dus nu hoogst waarschijnlijk ook niet.

Donderdag avond laat nog gauw even inschrijven. Werkt beter dan om 19:30 binnenlopen. Rhett blijkt in de S0 te hebben ingeschreven en gezien de tijden die ze daar rijden 2:03 gemiddeld vind ik dat nog niet zo'n gek idee gezien de laatste scores.

Vrijdag trainingsochtend. Het weer begint erg mistig ik haal met moeite de duikersloot bocht en moet iedere bocht vlug over mijn scherm wrijven wil ik nog wat kunnen zien. Ik doe de eerste training rustig aan tenslotte komen er nog drie sessies vandaag. Echter na de eerste qualificatie blijk ik niet op de lijst voor te komen en lang wachten wordt mijn deel bij rijdersinfo.

Dan de tweede qualificatie. Het weer is stukken opgeknapt en ....Hee, weer kom ik niet op de lijst voor. Geen idee wat voor tijden ik rij. Dan zelf maar even naar boven en na een klein half uur is de zaak recht gezet. Ik staat als nummer 4 op de grid op de eerste rij. 2:06,686 is mijn tweede en beste trainingstijd wat deelname in de S0 mijnsinziens rechtvaardigd (i.p.v de S1).

de bult de Bult bocht

 

Dan de eerste race: Ik maak een bliksem start en kom na de haarbocht er als derde uit achter een blauwe suzuki 600 en een 900 SS ducati. Die duc blijkt geen probleem te zijn op het rechte stuk al gaat ie wel hard door de bocht zeg. Maar de suzuki is een grotere kluif. Het is telkens stuivertje wisselen tot ik een remfoutje maak in de stekkenwal en hij mij voorbij komt. Ik besluit het er niet bij te laten zitten. Ik kan hem redelijk volgen en met name de bochten blijk ik iets makkelijk te nemen. Toch durf ik hem niet voorbij omdat de ruimtes te klein zijn. In de laatste ronde weet ik hem echter uit te remmen in de GT en kom ik als eerste over de finish!!! Beste tijd 2:02,3 kijk dat begint er weer een beetje op te lijken. EN IK STA OP POLE POSITION IN DE TWEEDE RACE. Jahoe!

De tweede race! Ik sta vooraan als de eerste de beste GP racer en concentreer me helemaal op de start. Houding, concentratie, ver naar voren leunen, snel voetje op de step na de start.

Maar daar gaat het echter achteraf niet helemaal goed. Ik maak weer een bliksemstart en kom als eerste bij de haarbocht maar o, angst, schrik en beven, het achterwiel begint giga te stuiteren, wat is er in vredesnaam aan de hand? Vastloper? Iets tussen de ketting en tandwielen? Race over? Ik stuur in maar ga giga wijd en zie gelijk al een stuk of 8 rijders voorbij stuiven. Het achterwiel doet nog steeds raar en intussen schat ik dat ik op positie 15 of 16 lig. Dan kom ik er achter dat mijn rechtervoet op het rempedaal tikt waardoor het achterwiel blokkeert !!!! G@d gloeiende-non-deju !!!

Mijn beste start ooit, helemaal verknalt. Ik krijg na de strubben de zaak weer onder controle en de grote Rossi inhaal race kan beginnen (weet ik ook eens hoe dat voelt) . Misschien dat ik nog op een 7 of 8e plek kan komen. Ik ga in redelijk tempo iedereen vlot voorbij. Wat heerlijk accelereert dat apparaat toch. Zelfs Rhett moet er aan geloven die ergens op de 10e plek ligt. Toch handig zo'n grote roodwitte vuurtoren voor je, kun je tenminste ergens op mikken. Ik moet soms wel erg laat remmen om voorbij te komen wat niet ten goede komt aan de bochtsnelheid. Ik schat dat ik nu op zo'n 7e plaats lig en weet dat de ronden jammerlijk wegtikken. Veel hoger zit er niet meer in en enigzins gedesillusioneert ga ik over de finish.

Gezien de uitslagen van de twee races stelt Rhett vast dat er nog wel een podiumplaatsje in moet zitten. Navraag leert echter dat de prijsuitreiking nog wel erg lang op zich laat wachten en ik besluit maar om mijn huiselijke plichten te gaan vervullen en de pizza thuis niet koud te laten worden, jammer van de prijs dan. (Als ik nou overall eerste was geworden?!) Maar naar huis rijdend bedenk ik me dat het toch een heel geslaagde dag is geweest met een overwinning en een duidelijk leermoment ten aanzien van die verrekte achterrem. Afzagen dat ding! Op naar Oschersleben!

Tot slot zie ik dat ik zelfs nog zesde in de tweede manche en overall tweede ben geworden ondanks die stommigheid! Beste tijd van de dag 2:02.370. (Hoe heb ik ooit 1:57 gereden vraag ik me nu af.)


Volgende event:

23 september ZAC OSCHERSLEBEN ....

Zondag op het gemakje naar Oschersleben gereden met de aanhanger, Rhett is al een uur vooruit maar het weer is geweldig en blijft geweldig!

aankomst Oscherleben aankomst 2

Eenmaal aangekomen is "der invasion" in volle gang op de paddock en je hebt niet het idee dat je in duitsland staat in ieder geval.

 

 

 

 

 

 

S'middags nog even een half uurtje de baan mogen verkennen en ik kom al rap tot de ontdekking dat je hier minder uitloop mogelijkheden hebt dan op Assen.( Wat is dat assen toch een geweldig circuit!)

123

S'avonds koelt het rap af maar dankzij de Paella van Yvonne blijven we warm. De volgende ochtend staat de dauw dik op de fietsen maar het warmt snel op.

uitrusten

Twee ochtendtrainingen. Echter na de eerste training blijkt dat de bouten van het achtertandwiel los zijn getrilt en een sleuf in de achterbrug hebben gefreesd. Het is echter niet zodanig dat er niet meer gereden kan worden. Dankzij Sander Schipper kan ik een bout van mijn standaard afzagen met zijn haakse slijptol! en het tandwiel zit weer stevig op zijn plaats.

Er gaan toch nog weer wat rijders onderuit en ik besluit het maar wat voorzichtiger aan te doen en wat geleidelijker te groeien met de baan. Het moet wel leuk blijven.

In de wedstrijden krijg ik een startpositie in het midden gebied in de S0 klasse. Een beetje terend op mijn goede starts in dit jaar kom ik bedrogen uit. De eerste start ben ik te gretig en komt de fiets onhoog terwijl de rest vooruit gaat!. De tweede start slaat de motor bijna af! Toch nog maar weer eens wat oefenen in de toekomst. In beide gevallen kan ik weer aan een grote inhaal race beginnen om in het eindklassement op een 6e plaats te eindigen. Bij de tweede wedstrijd ga ik zelfs zo in mijn inhaalpogingen op dat ik de finish vlag Rhett volle vaart voorbij stuif na de finishlijn, zo die heb nog te pakken denk ik in mijn onschuld.... Maar hij rijd wel langzaam!? ....

 

 

start S3 Oschersleben

In de S3 klasse rijd Marijn Tieleman de sterren van de hemel met zijn 1098s. Zeer indrukwekkend. Zelfs na een ongelukkige schuiver in de eerste wedstrijd knalt hij nog iedereen voorbij alsof ze stilstaan.

 

 

 

 

 

 

 

prijsuitreiking

Allemaal niet gek voor het eerst op een vreemde baan. Ik krijg zelfs nog een mooi verchroomd bordje! Sta ik eindelijk ook eens op een podium met mijn armen omhoog...

De terugreis verloopt minder voorspoedig daar ik in het donker bij Hannover de afslag Bremen mis en een 45 minuten later bijna in Hamburg sta g@dverd@#mme. Afijn dan maar een uurtje later thuis. Zeker voor herhaling vatbaar...

 

 

 

 

 

 

 


5 oktober Laatste CRT van 2007

5 oktober 2007 CRT5 okt 2007 rhett met TT2De laatste CRT van het jaar.

Rhett heeft dan eindelijk zijn "nieuwe" superlichte, racie, muisstille Ducati TT2 meegenomen en het wordt een dagje uitproberen. Helaas wil de motor nog niet zo lekker lopen in de eerste sessies ondanks diverse chip wisselingen.

Op het eind van de dag loopt de fiets redelijk en weet hij al een heel aardige tijd neer te zetten van rond de 2:06. Maar er moet nog wel wat gedaan worden aan het blok. Tja Rhett nou heb je twee fietsen welke neem je nou? Of kom je straks toch ineens aanzetten met een 1098?

Zelf zit ik minder lekker in mijn vel vanwege de jetlag en kom ik niet hoger dan 2:03. Met name de bochten ben ik erg sloppy maar het is de laatste keer van het seizoen en meedoen is op zich al leuk genoeg.

 

 

 

 

crt 5 okt 07 1rhett op tt2 Ik en Rhett op z'n TT2

 


Tja, en toen was het seizoen al weer over. Wat te doen deze winter? Ik heb in ieder geval nog een carbon tank project liggen. Wellicht een slipper clutch installeren. het achterzitje opnieuw afschuren en spuiten. Nog steeds een carbon subframe bouwen.... Nog genoeg ideeën voor de fiets.

Deze internet site ombouwen? Of toch maar sparen voor een 1098s of 999r? Zit ik net als Rhett (en kennelijk de rest van ducati rijdend nederland) straks ook met twee fietsen opgescheept....

In ieder geval kijk ik tevreden terug naar het seizoen met als belangrijkste gebeurtenis toch weer de clubrace met een magnifieke 4e plaats in de DUCATI OPEN A. Of de tweede plaats in de S1 bij de ZAC op Assen. Nu heb ik me voorgenomen maar eens wat aan sport te gaan doen om een paar kilootjes er af te krijgen. Dat is nog wel de goedkoopste investering......